پرسش و پاسخسؤالات طهارت و نجاساتسؤالات وضو، غسل، تیمم

اعتبار قول بچه‌ی غیربالغ (در سن نزدیک بلوغ و غیر آن) در تطهیر

پرسش:

در استفتائات رهبر، شخصی در مورد حجیت قول بچه غیربالغ در مورد آب‌کشیدن شیء نجس سؤال می‌کند و در جواب گفته می‌شود که قول بچه ممیز نزدیک بلوغ معتبر است. حال سؤال من این است که اگر بچه‌ای داشته باشیم که در زمینه طهارت و نجاست ممیز است و نزدیک بلوغ هم نیست و ما یقین داریم که آن شیء نجس را آب‌کشیده اما یقین نداریم که آن را به‌درستی آب‌کشیده، هرچند که احتمال خیلی زیادی هم می‌دهیم که درست آب‌کشیده در این صورت رعایت احتیاط در مورد آن شیء لازم است یا خیر مثلاً این بچه هروقت به دستشویی می‌رود یقین داریم که خودش را آب می‌کشد؛ اما درعین‌حال در مورد درست آب‌کشیدن آن یقین صددرصدی نداریم هرچند که گمان نزدیک به‌یقین داریم که خودش را به‌درستی آب‌کشیده در این صورت باید این طفل را پاک دانست یا باید خودمان آن را آب بکشیم؟

خواندن  طهارت و نجاست تافت موی سر و حکم نماز با آن

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

قول بچه‌ای که نزدیک به بلوغ است معتبر است و در قول بچه ممیزی که نزدیک به بلوغ هم نیست باید احتیاط مراعات شود. البته اگر اطمینان داشته باشید محل نجاست را آب می‌کشد کافی است و درهرصورت هر جا را که یقین ندارید نجس شده است محکوم به طهارت است. (۱)

 

 

منابع:
(۱) تحریرالمسائل، الفصل الثانی:الطهارة، قسم النجاسات، طرق إثبات النجاسة، ص ۴۸، با استفاده از م ۱۲۳ / اجوبة الإستفتائات، ص۱۷، با استفاده از س ۷۶ / رساله آموزشی، ج۱، درس ۹، نجاسات (۳)، ص۴۵، با استفاده از مورد دوم: راه‌های ثابت‌شدن نجاست / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۱، قسمت مطهرات و نجاسات، با استفاده از ص۳۳ / استفتاء خصوصی از معظم‌له، شماره استفتاء: RWoG0D9xKGo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا