پرسش و پاسخسؤالات وضو، غسل، تیمم

استفاده از نوره و حکم ماندن سفیدی و لیزی آن بر بدن برای وضو و غسل ـ طهارت

پرسش:

بسم الله الرحمن الرحیم.

باتوجه‌به روایت امام رضا (علیه السلام) که فرمودند کل بدن را نوره بزنید؛ لذا وقتی نوره استفاده می‌کنیم و بعد اونها رو با آب خوب می‌شوییم؛ اما باز یک حالت سُری و لیزی روی دستمان هست آیا این مانع غسل است؟ و یا بعد از آنکه کامل شُستیم و غسل کردیم خارجِ حمام که بدن خشک می‌شود در شیارهای پوست و یا روی پوست سفیدی‌هایی از نوره دیده می‌شود که چون داخل حمام بدن مرطوب بوده نمایان نمی‌شده تا برطرف کنیم آیا در این حد نوره مانع است؟ آیا با وجود آنها غسلمان درست است؟ ناگفته نماند که هرچه روی پوست را هم محکم می‌کشیم تا اثرات نوره برود؛ اما باز از بین نمی‌رود مگر به‌مرورزمان لذا اگر مانع باشد همان لحظه نمی‌شود وضو گرفت چه باید کرد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله سیستانی (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

خواندن  مانع و چسبندگی در وضو

اگر بعد از گچ كاری، استعمال نوره و مانند آن چیز سفیدی كه جلوگیری از رسیدن آب به پوست نمی نماید بر دست بماند وضو و غسل اشكال ندارد ولی اگر یقین دارد یا شك كند كه با بودن آنها آب به بدن می رسد یا نه باید آنها را برطرف كند.

لازم به ذکر است که هر جرمی (مثل رنگ حنا) مانع غسل و وضو نمی‌باشد و مجرد عدم برطرف‌شدن، باعث بطلان غسل و وضو نیست، بلکه جرم‌های مخصوص که مانع رسیدن آب به بشره و سطح پوست باشد، باعث بطلان غسل و وضو است.

شایان‌ذکر است؛ لیزی‌های مختصری که بعد از استعمال نوره یا استفاده از کرم‌های متعارف بر روی پوست باقی است، چنانچه جلوگیری از رسیدن آب به پوست نمی‌نماید اشكال ندارد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، ص ۱۱۷، م ۳۲۵ _  استفتائات آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص ۷۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا