پرسش و پاسخسؤالات ازدواج و زناشوییسؤالات گناهانسؤالات مذاهب

ازدواج با کفار و خوارج و غلات و نواصب و همچنین با فاحشه ـ عدّه زنا ـ استبراء از زنا

پرسش:

سلام‌علیکم. ازدواج موقت با زنان بودایی و همچنین ازدواج موقت با زنانی که مسلمان بوده لکن بدکاره هستند. شرعاً چه حکمی دارد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی، زن مسلمان نمی‌تواند به عقد کافر در آید، و مرد مسلمان هم نمی‌تواند با زنان کافره ی غیر اهل کتاب ازدواج کند، ولی متعه کردن زن‌های اهل کتاب یعنی یهود و نصاری مانعی ندارد، و بنا بر احتیاط مستحبّ ازدواج دائم با آنها ننماید؛ ولی نمی‌تواند با زن‌های اهل کتاب بدون رضایت زن مسلمان خود ازدواج دائم یا موقت نماید.

و بعضی از فرقه‌ها – از قبیل خوارج و غلات و نواصب – که خود را مسلمان می‌دانند و در حکم کفّارند، مرد و زن مسلمان نمی‌توانند با آنها به طور دائم یا موقّت ازدواج نمايند. (۱)

و امّا احتیاط واجب آن است که از ازدواج با زنی که زنا دادن او علنی است خودداری کند، مگر بعد از معلوم شدن توبه آن زن؛ و احتیاط واجب آن است که صبر کند تا آن زن حیض ببیند، بعد او را عقد نماید، و اگر دیگری بخواهد آن زن را عقد کند این احتیاط مستحب است. (۲)

 

 

منابع:
(۱) منهاج الصالحین، ج۳، کتاب النکاح، الفصل الرابع: فی عقد المتعة، ص۳۰۹، م ۱۳۰۳ / توضیح‌المسائل، ص۶۶۰، م ۲۴۶۱
(۲) منهاج الصالحین، ج۳، کتاب النکاح، الفصل الثالث: فی المحرمات، الاول: ما یحرم بالمصاهرة، ص۳۰۲، م ۱۲۶۲ / همان، الفصل الرابع: فی عقد المتعة، ص ۳۰۹، م ۱۳۰۳ / توضیح‌المسائل، ص۶۶۰، م ۲۴۶۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا