پرسش و پاسخسؤالات روزه

احتلام در روز ماه مبارک رمضان و حکم روزه آن روز ـ بقاء بر جنابت عمدی تا اذان صبح و کفاره آن

پرسش:

با عرض سلام، بنده بعد از اذان صبح در خواب به‌صورت غیرارادی جنب شدم و منی از بدنم خارج شده؛ ولی قبل از طلوع خورشید غسل کردم. آیا روزه امروز من باطل است؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در فرض سؤال که شما در روز محتلم شدید، واجب نیست فوراً غسل كنید حتی می‌توانستید غسل را تا نماز ظهر تأخیر بیندازید، گرچه بقاء بر جنابت کراهت دارد. (۱)

شایان‌ذکر است، حکمی که در مبحث ماه مبارک رمضان مطرح است، بقاء بر جنابت تا اذان صبح است (یعنی اگر شخصی قبل اذان صبح در خواب یا بیداری جنب شود، باید تا قبل از اذان صبح غسل نماید.) و چنانچه عمداً (یا به‌خاطر تنبلی یا خجالت و…) تا اذان صبح غسل نکند، باید روزه آن روز را تمام كند و بنا بر احتیاط واجب، آن را به نیّت قربت مطلقه (۲) انجام دهد؛ سپس باید روز دیگری را نیز روزه بگیرد و چون معلوم نیست روزه آن روز دیگر، قضا است یا عقوبت، آن روز را نیز به نیّت قربت مطلقه روزه بگیرد و علاوه بر قضا، کفاره هم بر او واجب می‌شود. (۳)

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، ج ۳، کتاب الصلاة، فصل فیما یجب الامساک عنه فی الصوم من المفطرات، ص ۴۳، م ۵۳ و ۵۴ / منهاج الصالحین، ج ۱، کتاب الصوم، الفصل الثانی: المفطرات، السابع، ص ۳۰۲، م ۱۰۰۳ / توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، مبطلات روزه، مورد ۶، ص ۵۵۷، م ۱۹۹۹ / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سؤالات شرعی (رهیافت ۶)، ص ۱۰۰
(۲) یعنی خصوص روزه واجب را نیّت نکند؛ بلکه از مبطلات روزه پرهیز کند و قصدش از این کار به‌طورکلی قربةً الی الله باشد.
(۳) العروة الوثقی، ج ۳، کتاب الصلاة، فصل فیما یجب الامساک عنه فی الصوم من المفطرات، ص۴۰، الثامن، قبل از م ۴۹ / همان، فصل فی کفارة الصوم، ص ۵۹، قبل از م ۱/ منهاج الصالحین، ج ۱، کتاب الصوم، الفصل الثانی: المفطرات، ص ۳۰۰، السابع، قبل از م ۹۹۲ / همان، الفصل الثالث: کفارة الصوم، ص ۳۰۵، قبل از م ۱۰۱۷ / همان، ج ۳، کتاب الکفارات، الفصل الاول: فی اقسامک الکفارات و موارد ثبوتها، ص۲۴۳و ۲۴۴، م ۷۴۶، القسم الثانی، مورد اول / توضیح المسائل جامع، ج ۱، مبطلات روزه، مورد ۶، ص ۵۵۵، م ۱۹۹۰و ۱۹۹۱ / همان، ص ۵۶۸، م ۲۰۴۴ / احکام روزه، ویژه استادان پاسخگویی به سؤالات شرعی (رهیافت ۶)، ص ۱۰۲، مورد “د” / همان، ص ۱۷۸

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا