چند فرع فقهی پیرامون تقیه ” به مناسبت ۱۵ ذی الحجة الحرام ، روز ولادت با سعادت امام علی بن محمد الهادی (سلام الله علیهما) “
از حضرت امام هادی سلام الله علیه نقل شده است:
لو قُلْتُ إنَّ تارِکَ التَّقِیَّةِ کتارِکِ الصَّلاةِ لَکُنْتُ صادِقاً (۱)
اگر بگویم که قطعا ترک کننده ی تقیّه، مانند ترک کننده ی نماز است، همانا راست گفته ام.
چند فرع فقهی پیرامون تقیّه
۱) آمین گفتن بعد از سوره ی حمد:
مقام معظم رهبری، آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی:
گفتن «آمین» بعد از قرائت سوره حمد جایز نیست و موجب بطلان نماز میشود (بنا بر فتوا یا احتیاط واجب بر حسب اختلاف فتاوا)؛ ولی اگر به خاطر تقیّه باشد، اشکال ندارد. (۲)
۲) سجده بر غیر یصح السجود:
مقام معظم رهبری، آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی:
جایی که انسان باید تقیّه کند می تواند بر فرش و مانند آن سجده نماید و لازم نیست برای نماز به جای دیگر برود؛ ولی اگر در همان محل بتواند طوری که به زحمت بسیارزیاد نیفتد و مخالف تقیّه عمل نکرده باشد، بر حصیر یا سنگ و امثال آن سجده کند، باید (بنا بر فتوا یا احتیاط واجب بر حسب اختلاف فتاوا) بر این اشیاء سجده نماید. (۳)