پرسش و پاسخسؤالات ازدواج و زناشوییسؤالات فرهنگی و اجتماعیسؤالات گناهانسؤالات مختص بانوان و آقایان

وظیفه ی زن در مقابل نگاه با شهوت مرد

پرسش:

با سلام خدمت استاد گرامی

بنده خانمی از اهالی اهوازم. متأسفانه توفیق دیدار حضوری با شما را نداشته‌ام. ولی ذکر خیر و تعریفاتتان را از نزدیکان و از هم‌دانشگاهیانم شنیدم، حال سؤالی دارم.

لطفاً فتوای مرجعم را دقیق بفرمایید.

ازآنجاکه در شهر اهواز متأسفانه وضعیت جوانان بد می‌باشد و چشم‌چرانی زیاد شده، گاهی در دانشگاه و یا در خیابان یا …می‌دانم بعضی جوانان باهدف و برای شهوترانی‌شان به‌صورت من نگاه می‌کنند، من هم فقط گردی صورتم باز است و حتی از چادر استفاده می‌کنم. آیا بر من واجب است گردی صورتم را از آنان بپوشانم؛

چون آنان نگاه بد می‌کنند یا من وظیفه‌ای ندارم و فقط آنان گناه می‌کنند.

اگر پوشیدن صورت برایم لازم است، این کار برایم دشوار است؛ چون مثلاً سر کلاس نمی‌توانم دائماً بپوشانم. چه کنم؟ لطفاً مرا راهنمایی فرمایید.

خدا شر این جوانان نااهل را از سرمان کم کند.

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله سیستانی(حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

در فرض سؤال اگر:

۱ـ وجه و کفین شما آرایش یا زینت (مگر چند مورد زینت ظاهری که آیت‌الله سیستانی پوششش را واجب نمی‌دانند) ندارد

۲ـ قصد سوء و به حرام انداختن دیگری را ندارید

۳ـ خوف به حرام افتادن نسبت به خودتان را ندارید

۴ـ مکشوف گذاشتن وجه و کفینتان باعث فتنه نوعیه و فتنه عامه نباشد. (مثلاً چهره‌هایی که زیبایی خاص یا زیادی دارد)

خواندن  دست‌دادن با نامحرم

اگر هیچ‌کدام از این۴شرط نباشد، ولی می‌دانید جوانی با قصد و لذت، نگاه با ریبه می‌کند، پوشش بر شما واجب نیست و فقط آن جوان گنهکار است. بله احتیاط مستحب و بهتر است وجه و کفینتان را در این حالت بپوشانید.

شایان‌ذکر است، چقدر بهتر است به‌جای نفرین به این جوانان، آنها را دعا کنیم تا هدایت شوند و گناه را ترک کنند. این جوانان نوعاً عاشق و دلداده سیّد الشهداء و حضرات معصومین (علیهم‌السلام) هستند و گناهشان به‌خاطر عناد و لجبازی نیست، نفسشان سرکشی کرده. اینها که از حربن یزید ریاحی بدتر نیستند، ان شاء الله خود حضرت دستشان را بگیرد.

جوانان عزیز هم دقت داشته باشند که نگاه، تیر مسموم شیطان است، لذا ولو کم باشد، ولی انسان را از خدا و معصومین دور می‌کند. موقع گناه بدانیم آقا ولی‌عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) شاهد بر عملمان هستند و هر گناه، ضربه‌ای بر روی نازنین مولاست.

ان شاء الله والدین هم برای رضای خدا، جوانان دختر و پسر را هر چه سریع‌تر در اوایل سن بلوغ به سنت حسنه ازدواج درآورند و دغدغه مادیات را کنار گذارند که خدا رزّاق و کفیل است

اعوذ بالله من نفسی ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا