پرسش و پاسخسؤالات پزشکیسؤالات طهارت و نجاساتسؤالات نمازسؤالات وضو، غسل، تیمم

وظیفه شخصی که دستش را آنژیوگرافی کرده و جراحت دارد

پرسش:

خانمی که از مچ دستشان آنژیوگرافی کردن و اگر باند دستشان را باز کنند خونریزی می کند چه جوری باید وضو بگیرند و نماز بخوانند؟ می تونن فقط تیمم کنند؟

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در فرض سؤال که روی جراحت بسته است و باز کردن آن مشقت دارد و زخم یا چیزی که با آن زخم را بسته است (باند) نجس است و آب‌کشیدن زخم و رساندن آب به آن ممکن نیست و مشقت دارد:

۱ـ اگر زخم نجس ولی جبیره پاک است: باید اطراف زخم را بشوید و روی جبیره را دست تر بکشد.

۲ـ اگر زخم و جبیره هر دو نجس است: باید اطراف زخم را بشوید و روی جبیره، پارچه یا نایلون یا چیز پاکی (به‌طوری‌که جزو جبیره حساب شود) بگذارد و بر آن دست تر بکشد.

خواندن  زدن کف دستان به خاک بعد از مسح پیشانی

و درهرصورت تیمم لازم نیست.

شایان‌ذکر است اگر روی زخم باز باشد و آب برای آن ضرر ندارد، باید آن را بشوید و اگر شستن آن مضر است باید اطراف آن را بشوید، و احتیاط آن است که اگر کشیدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر بر آن بکشد. (۱)

 

 

منابع:
(۱) تحریرالمسائل، الفصل الثانی: الطهارة، وضوء الجبیرة، القسم الثانی: أحکام وضوء الجبیرة، ص۷۶، م ۲۲۸ / اجوبة الاستفتائات، ص ۲۸، س ۱۳۵ / رساله آموزشی، ج ۱، فصل دوم: طهارت، درس ۱۶: وضو (۴)، قسم پنجم: وضوی جبیره یی، ص۷۴، مورد ۲، م ۱ / آموزش مصور احکام، فصل وضو، ص ۱۴۱ و ۱۴۲ و ۱۴۴ / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۲، قسمت وضو، ص۳۶ / استفتائات دفتر معظم‌له، باب طهارت، م ۷۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا