پرسش و پاسخسؤالات ازدواج و زناشوییسؤالات حقوق

وجوب اطاعت زن در تمکین، نفقه و اذن شوهر در خروج از منزل در دوران عقد

پرسش:

سلام‌علیکم

من مقلد آیت‌الله خامنه‌ای هستم، بیش از یک سال هست که سؤالی برایم مطرح شده و برایم مهم و لازم است؛ ولی فتوای ایشان نمی‌دانم چی هست، پیگیرش هم بوده‌ام و هستم؛ ولی به جواب درست و کاملی دست نیافتم. از دفترشان هم پرسیدم؛ ولی مرا پیچاندند و با بداخلاقی قطع کردند. در سایتشون (هم سایت لیدر و هم سایت خامنه ای ir.)گذاشتم؛ ولی اصلاً نیافتم. همچنین از قسمت ارسال سؤالات سایتشان هم ۲ بار پرسیدم که هیچ بار جواب من را نداد. از یک روحانی پرسیدم، بلد نبود و گفت به نظر من فلان هست … که از اون روز زندگیمون بدتر شد و شوهرم هی میگه دیدی حاج آقا چی گفت، باید به حرف کنی. (من که نظر ایشون رو نخواستم، نظر مرجعم را خواستم)

امام جماعت مسجدمونم بلد نبود گفت از دفتر رهبر انقلاب بپرسم (که پرسیده بودم؛ ولی بی‌نتیجه) یعنی همه مرا دور دادند و پیچوندنم. برای یک مسئله شرعی یک سالی هست دنبالشم ولی کسی جوابم رو نداده. شما بگید چه‌کار کنم؟ زندگی‌ام داره از هم میپاشه. همش تو زندگیم دعواست بین خودم و شوهرم،بین پدرم و شوهرم، بین… اگر گناه کردیم، نگید چرا؟ نگید قیامت عذاب می شید. به نظر من خیلی از این آخوندها عذاب میشن که این کار را با مردم می‌کنند و باعث میشن طلاق‌ها زیاد بشه. بعد بعضی از ضدانقلاب ها میگن مرجعتون رو عوض کنید و آیت‌الله خامنه‌ای نباشه، عده‌ای اعتراض دارند. خب راست میگن. وقتی یکی نباشه که سؤالم رو جواب بده، مرجع میخوام چه‌کار؟ به عقل خودم عمل می‌کنم یا مرجعی انتخاب می‌کنم که رساله داشته باشه. لااقل شما سؤالم رو جواب بدید که اینقدر دم از ولایت زدید. باور کنید خسته شدم. این حرف‌ها خدای ناکرده اعتراض به مرجع و رهبر عزیزم نیست، ولی دلم پره، خسته شدم … خواهشا یا جوابم دهید یا راه درست رو نشونم بدید اگه من راه رو اشتباه رفتم.

سؤالم اینه: در دوران عقد (قبل از عروسی) که دخترها در خانه پدری زندگی می‌کنند و خرجی با پدر است و تمکین به معنای خاص خود صورت نگرفته است:

الف ـ اگر دختر بخواهد از منزل خارج شود، آیا اجازه از شوهر لازم است؟ اگر شوهر منع نماید چه؟

ب ـ آیا نفقه بر عهده شوهر می‌باشد؟

ج ـ اگر شوهر امر به تمکین به معنای خاص نماید، آیا بر دختر اطاعت واجب است یا می‌تواند ممانعت نماید؟ خصوصاً اینکه خوف حاملگی و ریختن آبروی دختر وجود دارد و در کشور ما رسم بر این است در ایام عقد هم‌بستری صورت نگیرد.

ضمناً شوهر بنده مقلد آیت‌الله سیستانی است و آن‌چنان که ایشان سؤال کرده بودند، گفته‌اند اذن با شوهر است. لطفاً فتوای آیت‌الله سیستانی را هم بفرمایید.

با تشکر از حضرتعالی

منتظر راهنمایی شما هستم.

خواندن  همبستری در دوران عقد در صورت رضایت و عدم رضایت دختر [نامزدی]

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری، آیت‌الله‌العظمی سیستانی

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای:

پاسخ۱:

تا وقتی که دختر در خانه پدر زندگی می‌کند، خروج او از خانه پدری منوط به اجازه شوهر نیست.

پاسخ۲:

اگر زن تمکین از شوهر دارد نفقه ی او بر عهده ی زوج است.

پاسخ۳:

اگر مورد درخواست شوهر باشد و بر زوجه حرجی نباشد تمکین بر زوجه واجب است و لکن زوجه ی باکره می‌تواند امتناع کند از تمکین به دخول تا دریافت مهریّه درصورتی‌که قید شده باشد شوهر عندالمطالبه باید آن را پرداخت نماید (یعنی مهر مؤجل نباشد) و چنانچه در ضمن عقد شرط عدم تمکین به دخول شده باشد و یا عقد مبنی بر آن منعقد شده باشد رعایت شرط لازم است.

شایان‌ذکر است؛ پس از خوانده‌شدن عقد نکاح، هرگونه استمتاع بین زن و شوهر جایز است مگر آنکه با توافق طرفین یک نوع استمتاع خاص ممنوع و موکول به شب زفاف شده باشد که در این صورت مرد باید به‌شرط خود پایبند باشد. (۱)

 

آیت الله العظمی سیستانی:

پاسخ ۱ و ۳:

اگر شرط ضمنی ارتکازی باشد که زن قبل از رفتن به خانه شوهر، تمکین از دخول و مانند آن از استمتاعات ننماید و همچنین نسبت به آزادی او در بیرون رفتن از خانه پدری در این مدّت، پس این شرط بر شوهر الزام‌آور است؛ اگرچه منشأ این شرط ارتکازی عرف بین مردم باشد و امّا در صورت نبود چنین شرطی، اجازه برای خروج از منزل، با شوهر است.

پاسخ۲:

ظاهر این است که نفقه در زمان بین عقد و عروسی بر شوهر واجب است مگر اینکه قرینه‌ای بر اسقاط این حق باشد اگرچه آن قرینه متعارف بودن آن نزد مردم است. (۲)

 

برای اطلاع از فتاوای سایر مراجع در بحث خروج از منزل بدون اذن شوهر در دوران عقد اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) استفتائات جدید مقام معظم رهبری (معاونت ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری)، ویژه نمایندگان، ص ۸۹، م ۱۹۴/ منتخب المسائل، ص ۸۷، م ۳۴۵ و ص ۸۶، م ۳۴۲ / استفتائات جدید، س ۴۶۵ / استفتاء کتبی از معظم‌له، شماره استفتاء: ۶۲۴۲۵ و استفتاء شماره: ۹۹۷۹۷ و استفتاء شماره: ۲۹۴۰ / استفتائات شخصی موجود در آرشیو مجموعه / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۱۰، ص ۶۱ / احکام بانوان (گزیده مسائل مبتلا به و استفتائات جدید، ج۲)، واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء (سلام‌الله‌علیها)، ص ۲۲۵
(۲) استفتائات آیت‌الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص ۱۴۲ / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۱۰، ص ۶۲ / برگرفته از مناسک حج محشی، ص ۹۷، س ۱۸۳، پاورقی ۳ / استفتاء خصوصی شفاهی از نماینده معظم‌له

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا