پرسش و پاسخسؤالات نمازسؤالات نماز جماعت

نرسیدن به رکوع‌های امام جماعت به طور سهوی و عمدی (نماز جماعت)

پرسش:

در نماز جماعت به هر رکوع امام باید برسیم یا اگر دیرتر به رکوع رفتیم و امام از رکوع بلند شده بود نمازمان باطل است؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله سیستانی (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

اگر مأموم اول نماز، يا بين حمدوسوره به امام جماعت اقتدا كند و سهواً قبل از آنكه به ركوع برود، امام سر از ركوع بردارد، نماز او به طور جماعت صحيح است.

اما لازم است مأموم غير از آنچه در نماز خوانده می‏ شود، كارهای ديگر آن مانند ركوع و سجود و قیام‌وقعود (نشستن و برخاستن) را با امام يا كمی بعد از امام به جا آورد و اگر عمداً پيش از امام انجام دهد يا مدّتی زیادی بعد از امام به‌نحوی‌که متابعت در آن فعل صدق نكند انجام دهد، جماعتش در آن جزء باطل می‌شود؛ بلکه بنا بر احتیاط واجب جماعتش مطلقاً باطل می‌شود؛ ولی اگر نمازگزار به وظيفه فرادا عمل نمايد نمازش صحيح است به تفصيلی كه در توضیح‌المسائل جامع،ج۱، م ۱۷۳۵ آمده است.

خواندن  اقتدا به غیرروحانی با وجود روحانی (نماز جماعت)

برای اطلاع از تفصیل موردنظر اینجا را کلیک نمایید و به‌شرط ۱۱، م ۴۹ رجوع نمایید.

شایان‌ذکر است؛ اگر مأمومی که به امام جماعت اقتدا نموده است به‌واسطه عذری مثل شلوغی زیاد جمعیت نمازگزاران نتواند با امام جماعت یک سجده یا هر دو سجده را انجام دهد تا امام برای رکعت بعد برخیزد، جایز است دو سجده را خودش انجام داده و خود را هر چه زودتر به رکعت دوم امام برساند و ازآنجاکه ترک متابعت از روی عذر و به جهت اضطرار  بوده مضرّ به صحّت اقتدا محسوب نشده و نمازش به جماعت صحیح است. (۱)

 

 

منابع:
(۱) منهاج الصالحین، ص ۲۵۰، م ۸۱۵  ـ توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص ۴۸۷، م ۱۷۲۴ و ص ۴۹۲، م ۱۷۴۴ ـ  فایل ابتدایی و اصلی توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، ص ۵۷۲، م ۲۰۳۵

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا