پرسش و پاسخسؤالات ازدواج و زناشوییسؤالات گناهان

ممانعت والدین از ازدواج ـ دعا و اعمالی برای تعجیل در ازدواج و همسر صالح

پرسش:

سلام آیا اگر خانواده از ترس انگشت‌نماشدن و یا از ترس چشم‌کردن که ضرر به خود و فرزندشان باشد و یا از ترس ریختن آبرو فرزند خود را چند سال بعد از رسیدن به سن بلوغ داماد کنند در حالی این پسر یا دختر مورد هجمهٔ فشارهای جسمی و روحی است، این کار جایز است یا نه وگرنه فرزند باید چه بکند، آیا خود اقدام کند؟!

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

کسی که به‌واسطه نداشتن زن به حرام می‌افتد، واجب است زن بگیرد و اگر وظیفه فرزند ازدواج باشد، بر والدین جایز نیست ممانعت نمایند مگر در بعض موارد و بر آنها اقدام به این عمل برای فرزند لازم است و نباید به بهانه‌های شیطانی جلوگیری کنند.

در روایتی بدین مضمون منقول است که اگر والدین ممانعت از ازدواج فرزندشان نمایند و فرزند به حرام بیفتد، در گناه او شریک هستند.

و بر فرزند لازم است احترام والدین را رعایت نماید و اگر ممانعت آنان از روی ترحم و دلسوزی است (ولو دلسوزی اشتباه) به حرف کند و با زبان خوش با آنها صحبت کند.

ان شاءالله خداوند متعال مشکل همه جوانان را حل نماید.

ما در اینجا بعضی از اعمال و دعاهایی برای ازدواج (طبق فرمایش آیت‌الله سیستانی) را می‌آوریم. ان‌شاءالله که عمل شود و به نتیجه دست یابید.

 

طلب ازدواج برای دختر:

به خداوند متعال و پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) توکل نمایید. در دعاکردن استمرار نمایید و بر زیارت عاشورا و دعای بعد از آن و دعای توسل و نماز جعفر طیّار مداومت نمایید و در قنوت و سجده آخر و بعد از نماز آن، حاجت خود را طلب نمایید و کیفیت آن در مفاتیح‌الجنان مذکور است.

بدانید قطعاً خدای متعال به مصالح بنده‌اش آگاه است. پس چه‌بسا عملی که بنده آن را خوش داشته باشد درحالی‌که آن عمل برای او شرّ و مذموم است و چه‌بسا عملی که بنده آن را مذموم و ناخوش داشته باشد درحالی‌که آن عمل برای او خیر و ممدوح است.

در دعای شریف افتتاح آمده است:

فَإِنْ أَبْطَأَ عَنِّي عَتَبْتُ بِجَهْلِي عَلَيْك‏ وَ لَعَلَّ الَّذِي أَبْطَأَ عَنِّي هُوَ خَيْرٌ لِي لِعِلْمِكَ بِعَاقِبَةِ الْأُمُور

خواندن  حکم حرف‌زدن پشت سر دیگری در دل ـ معنای غیبت

پس اگر در برآوردن حاجتم تأخیر کنی و من به‌واسطه نادانیم بر تو اعتراض کنم و حال‌آنکه شاید تأخیر آن برای من بهتر باشد، چرا که به سرانجام کارها دانایی.

و از خداوند متعال همسری صالح و شایسته را برای شما مسئلت می‌کنیم.

 

برای ازدواج دختران:

دختران و دوشیزگان مکرمه برای ازدواجشان با شوهری شایسته، این اعمال را انجام دهند:

۲رکعت نماز بخواند؛ مانند نماز صبح. بعد از نماز تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) را بخواند و بهتر است سر به سجده بگذارد و ۱۴ مرتبه صلوات بفرستد و بعد از آن ۱۰۰ مرتبه بگوید: «أللهُمَّ خِرلی وَ اختَرلی» و بعد از آن دوباره ۱۴ مرتبه صلوات بفرستد. ان‌شاءالله تعالی این نماز را و دعای بعد از آن را در روزهای مختلف تکرار نماید تا خداوند در امر ازدواج گشایش نماید.

همچنین نماز استغاثه به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) خوانده شود و کیفیت آن‌چنان‌که در مفاتیح آمده چنین است که دو رکعت نماز خوانده و بعد سلام نماز، ۳ مرتبه تکبیر گفته و تسبیح حضرت زهراء (سلام‌الله‌علیها) را بخواند و بعد سجده رفته و ۱۰۰ مرتبه بگوید:

«یا مولاتی یا فاطمه أغیثینی» و بعد طرف راست را روی زمین بگذارد و دوباره ۱۰۰ مرتبه بگوید: «یا مولاتی یا فاطمه أغیثینی» و بعد سجده نموده و آن را ۱۰۰ مرتبه در سجده بگوید و بعد طرف چپ صورت را بر زمین گذارده و آن را ۱۰۰ مرتبه بگوید و بعد مجدداً سجده نموده و ۱۱۰ بار آن را در سجده بگوید و حاجت خود را یاد کند.

 

برای ازدواج پسران:

پسران و برادران عزیز برای ازدواجشان با زوجه‌ای شایسته، این اعمال را انجام دهند:

۲ رکعت نماز بخواند، سپس این دعا را قرائت کند:

«اللَّهُمَّ إِنِّى أُريدُ أَنْ أَتَزَوَّجَ فَقَدِّرْ لِي مِنَ النِّساءِ أَعفَّهنَّ فَرْجاً وَ أَحْفَظَهُنَّ لِي فِي نَفْسِها وَ مالي‏ وَ أَوْسَعَهُنَّ رِزْقَاً وَ أَعَظَمَهُنَّ بَرَكَةً وَ قَدِّرْ لِي وَلَدَاً طَيِّبَاً تَجْعَلُهُ خَلَفَاً صالِحَاً فِي حياتِى وَ بَعْدَ مَوْتِي. » (۱)

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل فارسی، ص ۴۸۷، م ۲۴۰۲ ـ  العروة الوثقی، کتاب النکاح، م ۵ ـ  استفتائات آیت‌الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص ۱۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا