• امروز : جمعه - ۱۴ بهمن - ۱۴۰۱
1

معنا و تفاوت لقطه با مجهول المالک – احکام لقطه و مجهول المالک [مالی که انسان آن را پیدا میکند]

  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷

سؤال: تفاوت لقطه با مجهول المالک چیست در کدام مورد میتوان مال را با هر قیمتی برای خود تملک کرد بدون صدقه دادن   نام مرجع تقلید: آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی)   پاسخ: با عرض سلام و ادب؛ مال گمشده (لقطه) عبارت است از اینکه: ۱) صاحب آن نامعلوم و مجهول باشد […]

سؤال:

تفاوت لقطه با مجهول المالک چیست در کدام مورد میتوان مال را با هر قیمتی برای خود تملک کرد بدون صدقه دادن

 

نام مرجع تقلید:

آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

مال گمشده (لقطه) عبارت است از اینکه:

۱) صاحب آن نامعلوم و مجهول باشد و این نامعلوم بودن به نحو شبهه ی محصوره نباشد

۲) به این مال صدق گم شدن کند نه اینکه به صورت مجهول المال باشد، بلکه باید صدق لقطه یا گم شده یا ضیاع و ضائع در موردش محقق باشد.

اما مجهول المالک، به اموالی صدق میکند که صاحب آن نامعلوم باشد و گمشده به آن صدق نکند.

به عنوان مثال:

اموالی که نیروی انتظامی از سارقین و غاصبین میگیرد …

یا اموالی که در گمرک توقیف شده …

یا اموالی را که مردم برای تعمیر به تعمیرکار می سپارند و برای پس گرفتن مراجعه نمیکنند و فرد تعمیرکار صاحب مال را نمی شناسد …

یا در مسجد متوجه میشویم شخصی بجای کفش خود، اشتباهی کفش ما برده است و کفش خویش را گذاشته …

یا در حمام یا سالن ورزشی یا … شخصی بجای لباسهای خود، لباسهای ما را برده و لباس های خود را گذاشته …

یا در تاکسی کیف یا وسیله اش را جا گذاشته …

و…

تمام مثالهای فوق عنوان و احکام لقطه بار نمی شود. [۱] و احکام مجهول المالک جاری است.

برای تفهیم بیشتر، دقّت شود که رابطه منطقی بین مجهول المالک و لقطه عموم خصوص مطلق است. [۲]

و اما لقطه ی (غیر حیوان) که انسان پیدا می کند، به فتوای معظم له، درصورتی که نشانه و علامتی ندارد، جایز است این مال را برای خود تملک نماید، و فرقی در قیمت آن نیست. لذا اگر از ۶/۱۲ نخود نقره هم بیشتر باشد، میتوان برای خود بردارد.

بله؛ احتیاط مستحب آن است که آثار مجهول المالک بار نماید نه لقطه. (یعنی از طرف صاحبش ردّمظالم دهد.)

شایان ذکر است؛ حکم مذکور اختصاص به لقطه بدون علامت و نشان دارد و شامل اموال در حکم مجهول المالک نمیشود. لذا اموالی که حکم مجهول المالک دارند، چه نشانه دار باشند و چه بدون نشانه، چه قیمت آن زیاد باشد و چه کم، لازم است از طرف صاحبش به فقراء شیعه، ردّ مظالم داده شود و در این ردّ مظالم بنابراحتیاط لازم از حاکم شرع اذن بگیرد. [۳]

برای توضیحات بیشتر، میتوانید سوال خود را با جزئیات دقیق و مصداقی سوال نمایید.

برای اطلاع از استفتائی در موضوع “لقطه” مطابق با فتاوای معظم له  اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از “احكام لقطه و مجهول المالک” مطابق با فتاوای معظم له  اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] چون در لقطه ضیاع و گمشده معتبر است

[۲] لذا هر لقطه ای مجهول المالک هست امّا هر مجهول المالکی لقطه نیست.

[۳] توضیح المسائل جامع، ج۲، فصل احکام مالی که انسان آن را پیدا می کند  –  منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۲۱۰ و ۲۱۴ و ۲۱۵، م ۷۶۲ و ۷۶۷  –  المسائل المنتخبة، ص ۲۴۳، م ۱۱۵۲ و ۱۱۵۳

لینک کوتاه : https://118ahkam.ir/?p=2017

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی کلمات رکیک، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.