پرسش و پاسخسؤالات اموال حرامسؤالات حقوقسؤالات فرهنگی و اجتماعیسؤالات قوانین و مقرراتسؤالات گناهانسؤالات معاملات

فروش سهمیه بنزین

پرسش:

فروش سهمیه بنزین (چه در قبال دریافت مبلغ، و چه تبرعا و مجانی) چه حکمی دارد؟

در صورت امکان فتوای رهبری و آیت‌الله سیستانی و مکارم و شبیری و… را بیان نمایید. چون برای پاسخگویی نیازمندم.

ضمناً لطفاً در پاسخ فقط نفرمایید قانون اگر اجازه دهد اشکال ندارد. بلکه مثل همیشه کامل و موضوع‌شناسی شده جواب دهید.

خیلی از استاد متشکرم

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی):

به‌طورکلی تخلف از قوانین و مقررات نظام اسلامی جایز نیست و درآمد حاصله در فرض سؤال که طبق قانون منع از معامله شده است، مشروعیت ندارد. (۱)

 

حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی):

اگر این کار خلاف قوانین و مقررات مصوبه باشد، اجازه داده نمی‌شود و موجب ضمان است.

و اگر خلاف مقررات نباشد، فی‌نفسه اشکال ندارد. (۲)

 

حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (حفظه‌الله تعالی):

اگر قانونی در این زمینه وجود دارد با رعایت شرط اعلمیت نسبی در این مسئله از مجتهد دیگر تقلید شود. (۳)

 

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی):

درصورتی‌که سهمیه شخصی باشد مانعی ندارد؛ ولی اگر برای خدمات حمل‌ونقل عمومی باشد جایز نیست. (۴)

 

قانون شرکت نفت در این زمینه (۵):

اما در این که آیا خلاف مقررات هست یا خیر:

بنا بر صحبتی که از طرف بخش استفتائات مقام معظم رهبری با شرکت نفت و مسئولین مربوطه‌ی وضع قانون در این زمینه انجام دادیم، فرمودند قانون بر این است که:

الف ـ نسبت به خودروهای شخصی:

واگذاری سهمیه بنزین، چه تبرعی و چه در قبال دریافت مبلغ پول اشکال ندارد و خلاف قانون نیست.

لذا خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌هایی که شخصی استفاده می‌کنند مانعی ندارد.

ب ـ نسبت به تاکسی‌ها:

کلاً ممنوع است؛ چه واگذاری در قبال دریافت مبلغ نسبت به سهمیه بنزین و چه تبرعی بخواهند به دیگران واگذار کنند، ممنوع است و چنانچه تاکسیرانی متوجه شود، کارت سوخت توقیف می‌شود.

حتی استفاده شخصی از آن سهمیه در غیر آن تاکسی خلاف قوانین است. (۶)

اما اگر شخص بخواهد مقداری از سهمیه باقیمانده را به تاکسیران دیگری مصرف کند که در همان مسیر وضع قانون و ارائه‌ی خدمات به مسافران (عام‌المنفعه مسافرکشی) استفاده شود، اینجا اشکال ندارد. (۷)

ج ـ نسبت به وانت‌بارها:

تا این لحظه قانون و مقرراتی وضع نشده است. اما مسئولین مربوطه در صدد هستند تا چند ماه آینده قوانینی را نسبت به مقدار سوخت این خودروها وضع نمایند.

در نتیجه: این افراد آزاد هستند و در منطقة الفراغ قرار دارند و فعلاً (تا قبل از وضع قانون) می‌توانند سهمیه خود را به دیگری بدهند.

شایان‌ذکر است: این حق سهمیه بنزین حق شرعی نیست، بلکه حقوق قانونی هستند.

و ازآنجایی‌که بسیاری از فقها معظم تقلید از جمله آیت‌الله‌العظمی سیستانی قائل بر این مسئله شرعی هستند بیع و خریدوفروش حق باطل است (۸)، و حتی عده‌ای صلح آن را هم اشکال می‌گیرند، لذا بیعش اشکال دارد.

بلکه آنچه صحیح است، رفع الید از حق اختصاص است؛ بدین معنا که در ازای مبلغ معین از حق قانونی خودم دست برمی‌دارم و اجازه می‌دهم از سهمیه بنزین من استفاده کند.

لذا رفع الید در ازای اینکه فرد مبلغی را به ما تملیک کند و در ملکیت ما در بیاورد، اشکال نخواهد داشت.

البته عده‌ای مثل آیات عظام شبیری زنجانی، مکارم شیرازی و… در فرض سؤال، خریدوفروش بنزین را (با صرف‌نظر از وجود قانونی در این زمینه) اشکال نمی‌گیرند؛ همچنان که رفع الید از حق اختصاص را اشکال نمی‌گیرند. (۹)

 

 

منابع:
(۱) سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، با استفاده از استفتاء شماره: ۷۹۱۲۹۹ و استفتاء شماره: ۸۱۹۱۰۵ و استفتاء شماره: ۶۵۹۴۶۸ و استفتاء شماره: ۵۸۲۵۹۱ و استفتاء شماره: ۵۰۹۸۶۶ و استفتاء شماره: ۴۵۶۱۸۲ و استفتاء شماره: ۴۳۲۰۲۸ و استفتاء شماره: ۳۹۹۲۵۸ و استفتاء شماره: ۶۴۴۸۲۴ و استفتاء شماره: ۳۷۴۱۹۴ / آموزش مصور احکام، با استفاده از ص۵۸ / جزوه‌ی جواب‌های ثابت مقام معظم رهبری، ویژه نمایندگان، ص۱۵، با استفاده از م ۱۱۷ / استفتاء خصوصی از معظم‌له، شماره استفتاء: Bun34dcyxBg /سایت نفت نیوز، استفتاء از آیت‌الله خامنه‌ای در فروش سهمیه بنزین به دیگران / استفتاء خصوصی از نماینده‌ی معظم‌له
(۲) بحث مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی در دفتر آیت‌الله سیستانی با حضور نمایندگان ویژه ایشان و مجتهدین معظم (حفظهم الله تعالی) / استفتاء خصوصی شفاهی از رئیس هیئت استفتائات معظم‌له / استفتاء خصوصی شفاهی از نماینده‌ی معظم‌له / الفقه للمغتربین، الباب الثانی: فقه المعاملات، الفصل الثالث: التعامل مع القوانین النافذة فی دول المهجر، ص۱۱۸، با استفاده از م ۲۳۵ / استفتائات آیت‌الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص۴۸ / استفتائات فارسی، ج۱، ص۳۷۷، با استفاده از س ۴۵۸ / همان، ج۲، ص۳۹۹ و ۴۰۰، با استفاده از س ۵۵۰ و ۵۵۲ / نشریه پیام دین، شماره ۱۴، عنوان نرم‌افزار، ج۲، با استفاده از ص۸ / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۹، قسمت حقوق، با استفاده از ص۲۲ / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم‌له، بخش “کلیشه” / همان، بخش استفتائات نجف، با استفاده از س ۴۱۰۰۱ / همان، بخش “ایمیل‌های نجف”
(۳) استفتاء خصوصی از سایت رسمی معظم‌له، سؤال شماره ۷۲۳۱۰
(۴) استفتاء خصوصی از سایت رسمی معظم‌له، کد رهگیری: ۹۸۰۹۲۱۰۰۵۳
(۵) مورخ ۱۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۱ مصادف با ۲۰ آذر ۱۳۹۸ برابر با ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹
(۶) مثلاً شخصی هم تاکسی دارد برای مسافرکشی و هم خودروی شخصی دارد و بخواهد کارت سوخت تاکسی را برای وسیله‌ی نقلی دیگرش که شخصی هست استفاده کند. این خلاف قانون می‌شود.
(۷) مثلاً یک تاکسیرانی پیرمرد است و یا خرجی زندگی‌اش کم است و نمی‌خواهد (حال‌وحوصله ندارد) زیاد مسافرکشی کند و چند ساعت مختصر در روز مسافرکشی می‌کند و لذا مابقی سهمیه‌اش که سر ماه می‌سوزد باقی است. حال در اینجا می‌تواند سهمیه بنزینش را به تاکسیران جوانی که شبانه‌روز کار می‌کند و سهمیه کم می‌آورد، در قبال دریافت مبلغی به وی واگذار کند، مشروط بر آنکه در همان مسیر وضع قانون و ارائه‌ی خدمات عمومی به مسافران و مردم هزینه شود.
(۸) نظیر آنچه در حق التحجیر، حق سرقفلی، حق تقدیمی زمین‌های آستان قدس رضوی و… بیان نموده‌اند.
(۹)منهاج الصالحین، ج۲، کتاب التجارة، الفصل الثالث: شروط العوضین، ص۴۴، قبل از م ۹۰ / بحث مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی در دفتر آیت‌الله سیستانی با حضور نمایندگان ویژه ایشان و مجتهدین معظم (حفظهم الله تعالی) / استفتاء خصوصی شفاهی از رئیس هیئت استفتائات آیت‌الله‌العظمی سیستانی / استفتاء خصوصی شفاهی از نماینده‌ی آیت‌الله‌العظمی سیستانی /استفتاء خصوصی از سایت رسمی آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، سؤال شماره: ۷۲۳۱۰ / استفتاء خصوصی از سایت رسمی آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، کد رهگیری: ۹۸۰۹۲۱۰۰۵۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا