پرسش و پاسخسؤالات اسماء متبرکهسؤالات اموات، ارث، وصیتسؤالات گناهان

سندیت حدیث اللهم ان هذا اول قدومی الیک فاکرمنی … برای داخل کفن

پرسش:

آیا دعایی که در ذیل می‌آید به لحاظ سندیت دارای اعتبار هست یا خیر؟

پیامبر اکرم سه بار فرمودند: والله والله والله این دعا اگر در دست یا در کفن میت گذاشته شود هرگز عذاب نخواهد شد:

اللهم ان هذا اول قدومی الیک فاکرمنی فان الضیف اذا نزل بقوم یکرم و انت اولی بالکرام.

الهی ما دمت حیا” عصیتک و انت احسنت علی. فلآن انقطع عصیانی فلا تقطع احسانک عنی

یا رب اعتقنی من النار بمحمد و آله الاطهار الابرار الاخیار و صلی‌الله علی محمد و آله الطاهرین

خدایا این اولین قدم من است به‌سوی تو پس مرا اکرام کن. در میان ملل متفاوت چون مهمان بر کسی وارد می‌شود او را احترام می‌کنند و تو که از همه برتری برای احترام‌کردن مهمانت.

پروردگار تا زنده بودم تو را معصیت کردم و تو به من احسان کردی. اکنون که با مردنم عصیانم قطع شده است پس تو احسانت را از من قطع نکن.

بار خدایا تو را به حق محمد و آل او مرا از آتش جهنم نجات بده

ممنون میشم درصورتی‌که جواب رو سریع عنایت کنید

جزاک‌الله خیرا

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

حدیث مذکور در کتب معتبره شیعه یافت نشد.

و لکن در صورتی که سندی ولو مرسل یا ضعیف برایش یافت شود، می‌توانید رجاءً عمل نمایید؛ ولی ترویج دعاهایی که مرسل یا ضعیف السند است، شاید کار پسندیده‌ای نباشد. خصوصاً اگر بدون نقل‌قول از معصوم باشد.

سعی کنید از دعاهای معتبر استفاده نمایید.

به‌عنوان‌مثال می‌توانید اعمال ذیل را رجاءً عمل نمایید که در کتب معتبره حدیثی و فقهی شیعه آمده است:

۱ـ بر حاشيه پارچه‌های كفن حتی مثل عمامه اسم ميت و پدرش را بنويسند، اگر ميت مرد است می‌نويسند: فُلان بن فلان يشهد اَن لا اله الا الله وحده شريک له و اَنّ محمداً رسول‌الله صلی الله عليه و آله وسلم و اَن عليّاً و الحسن و الحسين و علياً و محمداً و جعفراً و موسی و علياً و محمداً و عليًّا والحسن و الحجة القائم اولیاءالله و اوصياء رسول‌الله و ائمّتی و اَن البعث و الثواب و العقاب حق و اگر ميت زن است می نويسند: فُلانه بنت فُلان تشهد…

۲ـ اينكه تمام قرآن يا قسمتی از آن، دعاء جوشن صغير و دعای جوشن كبير را بر كفن بنويسند و مرحوم سيد بحرالعلوم رحمة‌الله‌عليه می گويد:

و سَنَّ أن يكتب بالأكفان                          شهـادة الاسـلام و الايمان

و هكـــذا كتـابة القرآن                             و الجوشن المنعوت بالأمان

و مستحبّ است نوشتن دعای جوشن كبير در جامی با كافور يا مشک سپس آن را بشويند و آب آن را بر كفن بپاشند و حديث است كه هر كس اين كار را نمايد خداوند متعال در قبر او انواری را نازل كند و او را از هول نكير و منكر ايمن نمايد، عذاب قبر از او برداشته شود و هر روز فرشتگان بسياری بر قبر او داخل شوند و او را به بهشت بشارت دهند و قبرش وسيع شود تا آنجا كه چشم نظرش افتد.

و روايت است كه جبرئيل عليه‌السلام به پيامبر صلی الله عليه و آله فرمود: و من كتبه علي كفنه استحی الله أن يعذّبه بالنار.

هر كس دعای جوشن كبير را بر كفنش نويسد خداوند متعال حیا می کند از اينكه او را با آتش عذاب نمايد.

و امام حسين عليه‌السلام فرمودند: پدرم مرا وصيت نمود به حفظ اين دعا و نوشتن آن بر كفن و اينكه آن را به اهل‌بیتم تعليم دهم.

۳ـ نوشتن اين دو بيت شعر كه اميرالمؤمنين عليه‌السلام بر كفن سلمان رحمةالله‌علیه نوشتند:

وفدت علـي الكريم بغير زاد                      من الحسنات و القلب السليم

و حمــل الزاد أقبح كل شي‌ء                    اذا كــان الوفود علي الكريم

۴ـ نوشتن حديث معروف سلسلةالذهب امام رضا عليه‌السلام با سند آن بر كفن

۵ـ بر نگين انگشتر عقيق شهادتين و اسماء ائمّه اطهار عليهم‌السلام و اقرار به امامتشان را بنويسند بلكه هر چه نفع در آن باشد بدون قصد ورود خوب است.

سيد بن طاووس رحمة‌الله‌عليه در فلاح السائل می گويد: جدّم و رّام بن ابی فارس قدس اللّه جل‌جلاله روحَه از كسانی است كه به فعلش اقتدا می شود وصيت نمود كه بعد از وفاتش در دهانش نگين عقيقی كه اسماء ائمه عليهم‌السلام حک بود قرار دهند. من هم بر نگين عقيق نقش كردم الله ربّي و محمّد نبيّی و علي والحسن و الحسين و علی و محمد و جعفر و موسی و علی و محمد و علیّ والحسن و الحجة القائم ائمّتی و وسيلتی و وصيت می كنم آن را بعد از مرگ در دهانم گذارند تا ان‌شاءالله جواب ملَكَين در قبر هنگام سؤال آسان شود.

۶ـ اگر كتابت ادعيه مذكوره با تربت سيّد الشهداء عليه‌السلام باشد يا قدری تربت جزء مركب نمايند بهتر است و اگر نباشد با تربت ساير ائمه اطهار عليهم‌السلام بنگارند.

شایان‌ذکر است؛ لازم است كتابت آيات كريمه و اسماء محترمه در محل‌هایی باشد كه مأمون و ايمن از نجس شدن يا آلوده‌شدن است. مثل حاشيه سرتاسري يا برد يماني از طرف سر ميّت و همچنين در محل‌هایی از كفن كه عُرفاً خلاف ادب و احترام است و اهانت به اسماء متبركه محسوب می شود ننويسند و اگر رجاءً قرآن و دعاها را بر وصله يا پارچه‌ای نويسند و بالای سينه يا بالای سر ميت گذارند نيز مطلوب است. (۱)

تذكر: ازآنجاکه بعضي از مستحبات مذكور بنا بر اساس قاعدهٔ تسامح در ادله سنن، مستحب شمرده شده است و به نظر جمعی از فقهای معاصر اصل اين قاعده محل اشكال است و ثابت نيست لذا عمل به مستحبات فوق‌الذکر رجاءً و بدون قصد ورود مطلوب و مشروع است. (۲)

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، فصل فی بقیة المستحبات، ص ۴۸۰ و ۴۸۱ ـ منهاج الصالحين، ج۱، ص ۱۰۴ و ۱۰۵، بعد از م ۲۹۶ ـ منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، ج‏۶، ص ۶۳ ـ زاد المعاد، مفتاح الجنان، ص ۵۷۵
(۲) منهاج الصالحين، ج۱، ص ۱۹، م ۳۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا