• امروز : یکشنبه - ۱۳ آذر - ۱۴۰۱
1

دلائل عقلی و نقلی بر وجوب تقلید – وجوب تقلید از مراجع [تقلید]

  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵

سؤال: باتشکر از جوابهای کامل و دقیق و بسیار سریع شما عزیزان چرا تقلید کنیم؟؟؟ مگه ما عقل نداربم، پس به حرف عقلمان کنیم! تقلید چرا؟؟؟ نام مرجع:تمام آیات عظام   نام مرجع تقلید: مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی)   پاسخ: با عرض سلام و ادب؛ جواب اجمالی: […]

سؤال:

باتشکر از جوابهای کامل و دقیق و بسیار سریع شما عزیزان

چرا تقلید کنیم؟؟؟

مگه ما عقل نداربم، پس به حرف عقلمان کنیم!

تقلید چرا؟؟؟

نام مرجع:تمام آیات عظام

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظله العالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

جواب اجمالی:

خداوند متعال میفرماید:

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم‏ … [۱]

ای کسانی که ایمان آورده اید؛ اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا را و پیشوایان (معصوم) خود را.

که بین شیعیان و کثیری از عامّه [۲] از جمله عالم بزرگ عامّه، جناب فخر رازی اتفاق نظر است که این اولی الامر باید معصوم باشد زیرا اطاعتش مطلق و در ردیف اطاعت خدا و رسول خدا قرار گرفته است.

به عنوان نمونه در روایات فراوانی منقول است:

« أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‏»  هِيَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْت‏ [۳]

لذا طبق نص صریح قرآن خداوند اطاعت از اهلبیت را هم ردیف اطاعت خود قرار داده و بر همه مردم مطلق واجب کرده است.

حال که اطاعت از ائمه معصومین (علیهم السلام) بر ما واجب شد، در روایات اینگونه منقول است:

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِصَامٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ يَعْقُوبَ قَالَ: سَأَلْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِيَّ أَنْ يُوصِلَ لِي كِتَاباً قَدْ سَأَلْتُ فِيهِ عَنْ مَسَائِلَ أَشْكَلَتْ عَلَيَّ فَوَرَدَ التَّوْقِيعُ بِخَطِّ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ (عج الله تعالی فرجه)- أَمَّا مَا سَأَلْتَ عَنْهُ أَرْشَدَكَ اللَّهُ وَ ثَبَّتَكَ إِلَى أَنْ قَال:

‏وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ. [۴]

به نقل از ولی عصر مولانا المهدی «عج الله تعالی فرجه الشریف»:

… در پيشامدهايى كه رخ مى‏دهد، (از جمله مسأله غیبت من) به راويان احاديث ما مراجعه كنيد، كه آنان حجت من بر شمايند، و من حجت خدا برايشان.

یا در حدیث دیگری از وجود پدر نازنینشان، آقا امام حسن عسکری (صلوات الله و سلامه علیه) منقول است:

فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ، حَافِظاً لِدِينِهِ، مُخَالِفاً لِهَوَاهُ، مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوهُ. [۵]

در این حدیث نورانی:

اولاً: امر به وجوب تقلید در زمان غیبت شده است.

ثانیاً: شرايط “اولى الامر” پس از پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله) و امامان (عليهم السّلام) آمده:

۱- خويشتن دار.   ۲- حافظ دين و نگهدارنده آن.    ۳- مخالف با هواى نفسانى خويش.    ۴- فرمانبردار مولا و پروردگار خويش.

باشد كه بر عموم مردم پيروى از چنين (اولى الامر) يا فقيه اعلم، و اتقى و مدير و مدبّر و شجاع و با ستم سازش ناپذير و آگاه به مصالح حكومت دينى واجب است چنين شخصيّتى در ارجاع حكم و داورى اطاعتش لازم است و از آيات متعدّد قرآن بخوبى در باره عدم اطاعت از نادانان، هواپرستان، ستمگران، عوام فريبان و كسانى كه به غير از خدا متكى‏اند به شدّت تأكيد شده است از آن جمله آيات:

(وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا- ۱۱۳/ هود) و (فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ- ۵۲/ فرقان) و (وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَهُمْ- ۴۸/ مائده) (وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ- ۱۶۸/ بقره) و (اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوها- ۱۷/ زمر). و (وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ- ۳۰/ حج) و (فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ- ۳۰/ حج) و (وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا- ۱۵۰/ انعام) و (وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى‏- ۲۶/ ص).

و در باره پيروى كردن از ساير سيستم‏ها و مكتب‏ها با صراحت گفته است: (وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ- ۱۵۳/ انعام).

يعنى: هرگز از راههاى مختلف كه غير از راه دين است پيروى نكنيد زيرا از راه مستقيم خدايى دور مى‏شويد.

تذكّر:

كلمه “عوام” كه در حديث فوق آمده به معنى عموم مردم است. [۶]

علاوه بر احادیث فوق، هر انسان عاقلی می فهمد که مراجعه به خبره و کارشناس هر فن و رشته و تقلید از او، دستور عقل است. آنچنان که اگر انسان (حتی مراجع) مریض شوند، به طبیب حاذق مراجعه می کنند و در امر طبابت از او تقلید میکنند (و پزشک هر دارویی تجویز کرد، بدون چون و چرا به حرف کرده و مصرف میکنیم و دلیل  نمیپرسیم) یا اگر انسان وسیله نقلیه اش خراب شود، به مکانیک و تعمیرکار حاذق رجوع کرده و در امر تعمیر از او تقلید میکند(و مکانیک هرچه دستور داد، بدون چون و چرا به حرف کرده و مصرف میکنیم و دلیل  نمیپرسیم. مثلا نمیپرسیم چرا فلان روغن را بریزیم، چرا فلان پیچ را بخریم و… چون در فن مکانیکی قبول اش کردم، لذا اطاعت اش میکنم و حتی هزینه اش را میدهم).

 

جواب تفصیلی:

برای اطلاع از اهمّیّت و چگونگی یادگیری احکام الهی با موضوع:

اهمّیّت فراگیری احکام اینجا را کلیک نمایید.

لزوم مراجعه به فقهاء  اینجا را کلیک نمایید.

علّت لزوم تقلید (چرا باید تقلید کنیم؟)  اینجا را کلیک نمایید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] سوره شریفه نساء، آیه مبارکه ۵۹

[۲] اهل تسنن

[۳] بحار الانوار، ج ۳۳، ص ۱۳۴، ح ۴۲۰ –  إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ، ج‏۲ ، ص ۲۳۵ ، الفصل الحادي و الستون –  الغارات ، ج‏۱ ، ص ۱۹۶، كتاب على (عليه السلام) الى معاوية

[۴] وسائل الشیعه، ج ۲۷، ص ۱۴۰، ح ۳۳۴۲۴  –  کافی، ج۹، ص ۶۹۳ – كمال الدين و تمام النعمة، ج‏۲، ص ۴۸۴، ح ۴۵، باب ذكر التوقيعات الواردة عن القائم (عج الله تعالی فرجه) –  الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏۲، ص ۴۷۰، احتجاج الحجة القائم المنتظر المهدي صاحب الزمان صلوات الله عليه و على آبائه الطاهرين

[۵] وسائل‏الشیعه، ج ۲۷، ص ۱۳۱، ح ۲۰، باب ۱۰ –   التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ، ص ۳۰۰  –  تفسیر برهان، ج۱، ص ۲۵۷  –  ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج‏۲، ص ۶۳

[۶] قاموس فيروزآبادى و نهج البلاغه، ص ۴۳۲

لینک کوتاه : https://118ahkam.ir/?p=2050

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی کلمات رکیک، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.