پرسش و پاسخسؤالات فرهنگی و اجتماعیسؤالات نمازسؤالات نماز جماعت

خواندن نماز مغرب و عشا در ماه مبارک رمضان در مساجد، قبل یا بعد از افطاری یا تفکیک آنها

پرسش:

با عرض سلام و تشکر و قدردانی از شما خصوصاً از حجت‌الاسلام راجی که کمک زیادی در یادگیری علوم فقهی به ما می‌نمایند

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب امام‌جماعت یکی از مساجد معروف و پرجمعیت شهرمان هستم که با توجه استقبال قشر جوان، فعالیت‌های فرهنگی و قرانی خوبی به همت جوانان در این مسجد صورت می‌گیرد.

حال با این اوصاف این حقیر به‌اتفاق هیئت‌امنا مسجد تصمیم بر این گرفتیم که نمازهای مغرب و عشاء در ماه مبارک رمضان (باتوجه‌به تأکیدات ائمه معصومین و نظر و سیره مراجع عظام تقلید و مستحب مؤکد بودن) در اول وقت با حداقل کردن مستحبات، مجموعاً به مدت کمتر از ۱۵ دقیقه برگزار گردد که با این تصمیم جمعیت استقبال‌کنندگان به جماعت به نصف تقلیل پیدا کرده است. این در حالی است که در سنوات گذشته در ماه مبارک رمضان، نماز مغرب و عشاء یک ساعت بعد از اذان برگزار می‌شده و بعد از نماز، مجلس خطابه و وعظ آن‌هم با استقبال خوب مردمی برگزار می‌گردیده.

حال سؤال این است به نظر حضرتعالی در ماه مبارک رمضان، نماز اول وقت بهتر است برگزار گردد و یا اینکه نماز با تأخیر ولی با استقبال خوب مردمی که به همراه مجلس وعظ و سخنرانی باشد؟

خواندن  روزه زن حامله ـ فدیه روزانه

چنانچه فتوای آیت‌الله سیستانی در این زمینه معلوم نیست، لطفاً نظر شخصی حجت‌الاسلام‌والمسلمین راجی را برایمان بیان نمایید تا عمل نماییم.

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

شما در هر دو فرض یک نماز را در غیر وقت فضیلت می‌خوانید، زیرا وقت فضیلت نماز عشا حداقل یک ساعت بعد از غروب است؛ بنابراین ازاین‌جهت فرقی نمی‌کند.

بهتر این است هرکدام از نمازها را در وقت فضیلت خودش بخوانید. (نماز مغرب را اول وقت و نماز عشا را در ابتدای وقت فضیلتش بخوانید). (۱)

 

 

 منابع:
(۱) توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص۴۷۸، با استفاده از م / ۱۶۷۹ استفتائات فارسی، ج۱، ص۳۹۴، با استفاده از م ۴۶۸، مورد ۵۰ / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش “من السید المهری” / استفتاء خصوصی تلفنی از نجف اشرف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا