پرسش و پاسخسؤالات حقوقسؤالات خمس

خمس حقوق ماهیانه برای افراد بازنشسته ـ پاداش و سنوات کار بعد از بازنشستگی

پرسش:

سلام‌علیکم

سؤالم اینه که حقوقی که دولت به بازنشستگان می‌دهد آیا خمس دارد؟

خیلی ممنونم

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

اگر کسر بخشى از حقوق توسط دولت در دوران کارمندى به‌عنوان تملک دولت با موافقت کارمند باشد حقوق بازنشستگى خمس ندارد مگر پس از قبض مال و گذشتن یک

سال تمام (صرف حساب به‌حساب کردن بدون واریزی حقیقی مبلغ کافی نیست). ولى اگر کسر بخشى از حقوق توسط دولت به‌عنوان قرض باشد که آن را پس از

بازنشستگى تدریجاً می‌پردازد مقدار کسر شده خمس دارد ودر این صورت کارمند می‌تواند هر ماه به مقدار کسر شده ماهیانه را خمس بدهد ومى تواند همه حقوق

دریافتى را خمس بدهد تا وقتى که تمام مبلغ کسر شده در طول دوران کارمندى پایان یابد. (۱)

شایان‌ذکر است، در مورد پاداش سنوات کار پس از بازنشستگی، بازخرید یا استعفا به کارمند پرداخت می‌شود، اگر تا سال خمسی بماند و صرف در مخارج و هزینه‌های

خواندن  خمس پول ذخیره شده برای پس‌انداز مسکن ـ ذخیره پول برای خرید یا ساخت خانه

زندگی نشود، خمس دارد. (۲)

برای اطلاع از استفتائی از معظم له پیرامون “خمس بیمه سهامی که به نام کارگران کرده و بعد از بازنشستگی می‌دهند” اینجا را کلیک نمایید. 

 

 

منابع:
(۱) استفتائات آیت‌الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص ۴۱ / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش “کلیشه” و بخش “استفتائات نجف” / استفتاء خصوصی از معظم له
(۲) استفتائات آیت‌الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص ۴۱/ مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۶، ص۷۵/ همان، ج۳، ص۴۹و ۵۰ / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعه الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۸، قسمت خمس، ص۱۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا