خمس حقوق ماهیانه برای افراد بازنشسته ـ پاداش و سنوات کار بعد از بازنشستگی
پرسش:
سلامعلیکم
سؤالم اینه که حقوقی که دولت به بازنشستگان میدهد آیا خمس دارد؟
خیلی ممنونم
نام مرجع تقلید:
آیتاللهالعظمی سیستانی (حفظهالله تعالی)
پاسخ:
با عرض سلام و ادب؛
اگر کسر بخشى از حقوق توسط دولت در دوران کارمندى بهعنوان تملک دولت با موافقت کارمند باشد حقوق بازنشستگى خمس ندارد مگر پس از قبض مال و گذشتن یک
سال تمام (صرف حساب بهحساب کردن بدون واریزی حقیقی مبلغ کافی نیست). ولى اگر کسر بخشى از حقوق توسط دولت بهعنوان قرض باشد که آن را پس از
بازنشستگى تدریجاً میپردازد مقدار کسر شده خمس دارد ودر این صورت کارمند میتواند هر ماه به مقدار کسر شده ماهیانه را خمس بدهد ومى تواند همه حقوق
دریافتى را خمس بدهد تا وقتى که تمام مبلغ کسر شده در طول دوران کارمندى پایان یابد. (۱)
شایانذکر است، در مورد پاداش سنوات کار پس از بازنشستگی، بازخرید یا استعفا به کارمند پرداخت میشود، اگر تا سال خمسی بماند و صرف در مخارج و هزینههای
زندگی نشود، خمس دارد. (۲)
برای اطلاع از استفتائی از معظم له پیرامون “خمس بیمه سهامی که به نام کارگران کرده و بعد از بازنشستگی میدهند” اینجا را کلیک نمایید.



