پرسش و پاسخسؤالات روزهسؤالات وضو، غسل، تیمم

حکم خوابیدن در شب ماه مبارک رمضان باحال جنابت ـ حکم خواب اول و دوم و سوم

پرسش:

با سلام و خسته نباشید و تشکر از سایت عالی‌تان

آیا فرد جنب در ماه رمضان که با اطمینان به بیدارشدن به خواب سوم رفته و اتفاقاً بیدار نشده روزه آن روزش صحیح است یا خیر؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

اگر جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بیدار شود و یقین یا اطمینان داشته باشد یا احتمال معقول دهد که اگر دوباره بخوابد، قبل از اذان صبح بیدار می‌شود و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدارشدن غسل کند، چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بیدار نشود، باید آن روز را روزه بگیرد و بنا بر احتیاط واجب، آن را به نیّت قربت مطلقه انجام دهد. سپس باید روزه آن روز را (به معنایی که در جای خود ذکر شده) (۱)، قضا کند و همین حکم برای کسی که از خواب دوّم بیدار شده و با شرایطی که ذکر شد، برای مرتبه سوّم بخوابد، نیز جاری است. البتّه در این صورت (خواب سوّم) به‌طورکلی و در صورت اوّل (خواب دوّم) اگر احتمال بیدارشدن می‌داده؛ اما اطمینان به آن نداشته است، احتیاط مستحب است که کفّاره هم بدهد.

لازم به ذکر است؛ خوابی که در آن احتلام صورت‌گرفته است، خواب اول حساب می‌شود؛ بنابراین اگر پس از بیدارشدن از خواب احتلام، دوباره بخوابد و تا اذان صبح بیدار نشود، چنان‌که در مسئله قبل ذکر شد، باید (به معنایی که در پاورقی شماره ۱ بیان شد)، روزه آن روز را قضا کند.

خواندن  وظیفه زن حامله‌ای که روزه نگرفته و الان نمی‌داند روزه بر خودش ضرری بوده یا بر جنین

شایان‌ذکر است؛ کسی که در شب ماه رمضان جنب است، در هیچ یک از دو صورت زیر بنا بر احتیاط واجب نباید غسل نکرده بخوابد:

الف- می‌داند که اگر بخوابد تا صبح بیدار نمی‌شود.

ب–یقین یا اطمینان ندارد که اگر بخوابد قبل از اذان صبح بیدار می‌شود.

در این حکم فرقی بین مرتبه اوّل خوابیدن و دفعات بعد نیست. (۲)

 

 

منابع:
(۱) اگر فردِ جنب عمداً در ماه رمضان تا اذان صبح غسل نکند یا اگر وظیفه‏ اش تیمّم است تیمّم ننماید، باید روزه آن روز را تمام کند و بنا بر احتیاط واجب، آن را به نیّت قربت مطلقه (یعنی خصوص روزه واجب را نیّت نکند؛ بلکه مبطلات روزه پرهیز کند و قصدش از این کار به‌طورکلی قربةً الی الله باشد.) انجام دهد؛ سپس باید روز دیگری را نیز روزه بگیرد و چون معلوم نیست روزه آن روز دیگر، قضا است یا عقوبت، آن روز را نیز به نیّت قربت مطلقه روزه بگیرد. توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص ۵۵۵، م ۱۹۹۱
(۲) توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص ۵۵۷ و ۵۵۸، م ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ ـ العروة الوثقی، فصل فیما یجب الامساک عنه، م ۵۱ ـ منهاج الصالحین، ج ۱، ص ۳۰۱ و ۳۰۲، م ۱۰۰۱ و ۱۰۰۲ و ۱۰۰۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا