پرسش و پاسخسؤالات طهارت و نجاسات

تطهیر با انواع ماشین لباسشویی

پرسش:

سلام

آیا لباسشویی لباس نجس رو پاک من چندروزه ماشین لباسشویی تمام‌اتومات اسنوا خریدم؛ ولی متأسفانه آخرش نفهمیدم لباس نجس پاک می کنه یا نه؟ فتوای آقا هم اینه که خود مکلف باید بررسی کنه که پاک میشه یا نه نمیشه شما بررسی کنید ببینید این ماشین‌ها اینکارو می کنن یا نه ممنون میشم اگه کمکم کنید.

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

لباسشویی‌ها (ولو با یک برند یا نماد) متفاوت است. ولی به‌طورکلی، پس از برطرف‌شدن عین نجاست، چنانچه ماشین متصل به لوله است و آبِ متصل به لوله، در داخل ماشین به لباس‌ها و همه قسمت‌های داخل ماشین می‌رسد و از آن جدا و خارج می‌شود، محکوم به طهارت است.

خواندن  طهارت یا نجاست بیمارستان و طریقه تطهیر کف پا و زمین نجس ـ وظیفه وسواسی و توصیه به وی

همچنین اگر ماشین به لوله متصل نیست؛ ولی سه بار لباس‌های نجس در آب قلیل شسته می‌شود و غساله آن جدا می‌گردد و عین نجاست هم در آن نباشد، پاک می‌شود.

ولی درهرصورت تشخیص بر عهده شخص مکلف است. (۱)

 

 

منابع:
(۱) سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، شماره استفتاء: ۵۱۱۷۵۹ ـ اجوبة الاستفتائات، ص ۶۰، س ۲۹۲ ـ مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج۴، ص ۱۴۵ـ موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۱، قسمت مطهرات و نجاسات، ص۱۶ ـ استفتاء خصوصی مکتوب از معظم له.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا