پرسش و پاسخسؤالات روزهسؤالات کفاراتسؤالات وضو، غسل، تیمم

بقاء بر جنابت تا اذان صبح در روزه به‌خاطر خجالت ـ حکم قضا و کفاره آن

پرسش:

سلام‌علیکم

اینجانب درمان رمضان یک شب که جنب شدم، شرایط غسل برایم فراهم نبود و غسل نکردم و خوابیدم، ولی صبح فرداش غسل کردم و روزه گرفتم. تکلیف من چیست؟

من با مطالعه فهمیدم که باید کفاره و قضا کنم، بنابراین کفاره دو ماه روزه را انتخاب کردم. در ماه اول که پیاپی باید خوانده شود همان اتفاقی که درمان رمضان برایم افتاده بود تکرار شد؛ یعنی در این ماه روزه کفاره دو بار شبانه جنب شدم و غسل نکردم با این تفاوت که روز بعد روزه نگرفتم! سؤالم این است که اگر بین روزهای کفاره یک روز یا دو روز فاصله بیفتد و دوباره ادامه روزه‌ها گرفته شود آیا از دوباره روزه باید ازسرگیری شود یا ادامه آن در شمارش کافی است؟

خواندن  انجام غسل جنابت در ایام عادت‌ماهانه

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

در فرض سؤال، باید روزه‌ها را از سر بگیرد؛ اما باید توجه داشت باطل شدن روزه با بقای بر جنابت، مخصوص روزه ماه رمضان و قضای آن است و در روزه‌های دیگر موجب بطلان نمی‌شود. (۱)

 

 

منابع:
(۱) المسائل الشرعیة، مفطرات الصوم، مورد پنجم: البقاء علی الجنابة او الحیض او النفاس الی الفجر، ص۳۵۳، م ۱۶۲۷ و ۱۶۲۸ / همان، ص۳۵۶، م ۱۶۴۳ و ۱۶۴۴ / توضیح‌المسائل، ج۱، مبطلات روزه، مورد پنجم، ص۳۷۲، م ۱۶۲۸ و ۱۶۲۹ / همان، ص۳۷۵، م ۱۶۴۵ / استفتاء خصوصی از معظم له، سؤال شماره ۳۹۸۰۰ و سؤال شماره ۳۹۸۶۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا