سؤالات نمازسؤالات نمازهای مستحبی

انجام نماز یکشنبه ذی القعده بدون غسل ـ انجام بخشی از نماز ـ خواندن این نماز با غسل و بدون وضو

پرسش:

محضر استاد بزرگوارم عرض سلام و ادب دارم

آیا می‌توان نماز روز یکشنبه‌ی ذی‌القعده که وارد شده غسل نموده و ۴ رکعت نماز (۲ نماز دو رکعتی) بخواند، بخشی از عمل را انجام دهد و بخشی را انجام ندهد؟

مثلاً غسل نکند و فقط نماز را بخواند یا ۲ رکعت نماز را بخواند و ۲ رکعت دیگر را نخواند.

سؤال دیگرم اینکه آیا با غسلی که قبل از نمازها می‌گیریم می‌شود نماز خواند یا وضو باید بگیریم؟

لطفاً اگر اختلافی است، فتوای مراجع دیگر را هم بگذارید؛ خصوصا فتوای رهبری. چون برای منبر و سخنرانی احتیاج دارم.

با تشکر فراوان از استاد معظمم

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظهما الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

ج۱) مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله العالی):

این نماز را بدون غسل هم می‌توان بجا آورد. غسل در اينگونه عبادات مستحبى شرط کمال است نه شرط صحت.

به فتوای معروف مراجع معظم تقلید:

ازآنجاکه احتمال این می‌رود این اعمال به‌صورت عامّ مجموعی باشد، لذا انجام بخشی از عمل به‌صورت عمدی و التفات به مسئله جایز نیست و حرام می‌باشد (باید یا تمام عمل یعنی غسل و ۴ رکعت نماز و اعمال بعد نماز انجام شود، یا هیچ)؛ بله، برای درک ثواب می‌تواند بخشی از عمل را رجاءْ و به امید رسیدن به ثواب (نه به نیت ورود) انجام دهد (مثلاً فقط نمازها را بخواند و غسل را انجام ندهد) و انشا الله خداوند تفضّلاً ثواب اخروی به شما عنایت می‌فرماید.

شایان‌ذکر است؛ کار بسیار خوبی است (بعضی از مراجع: واجب است) اصل این عمل (غسل و ۴ رکعت نماز) را رجاءً انجام دهد.

خواندن  خواندن بعضی از نوافل مثلاً ۴ یا ۶ رکعت از ۸ رکعت نماز شب یا ۲ رکعت از ۴ رکعت مغرب - عام مجموعی در نوافل

 

ج۲) به فتوای معروف مراجع معظم تقلید:

غسلی که قبل از این نماز گرفته می‌شود، کفایت از وضو نمی‌کند و باید قبل یا بعد غسل وضو هم بگیرد و الا نماز باطل است. (مثل غسل جمعه نیست که بعضی از مراجع قائل‌اند غسل جمعه کفایت از وضو می‌کند.(۱)

 

 

منابع:
(۱) العروة الوثقی، ج۱، کتاب الطهارة، فصل فی مستحبات غسل الجنابة، ص۳۶۰ و ۳۶۱، با استفاده از م ۱۵ / همان، الاغسال المندوبة الفعلیة، ص۵۴۹، با استفاده از م ۴ / تحریرالوسیله، ج۱، القول فی واجبات الغسل، ص۷۶، با استفاده از م ۲۲ / تحریرالمسائل، ص۸۹، با استفاده از م ۲۷۵ / منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الطهارة، با استفاده از م ۲۰۱ / همان، الاغسال المندوبة، با استفاده از م ۳۴۱ / همان، ص ۱۹، با استفاده از م ۳۲ / المسائل الشرعیة، ص۸۸، با استفاده از م ۳۹۷ / همان، ص۱۵۲، با استفاده از م ۶۵۳ / هدایة العباد، ج۱؛ ص۳۶، با استفاده از م ۲۱۲ / وسیلة النجاة، ج۱، ص۶۵، با استفاده از م ۲۲۱ / توضیح‌المسائل مراجع، ج۱، ص۲۲۷، با استفاده از م ۳۹۱ / همان، ص۳۶۴، با استفاده از م ۶۴۶ / اجوبة الاستفتائات، ص۳۸، با استفاده از س ۱۸۸ / توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص۱۵۳، با استفاده از م ۴۶۴ و ۴۶۵ / همان، ص ۴۹، با استفاده از م ۱۹ / احکام جوانان آیت‌الله وحید، با استفاده از ص۹۶ / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا (سلام‌الله‌علیها)، مجموع احکام ۲، قسمت غسل، با استفاده از ص۲۲ / استفتائات آیت‌الله سیستانی، ویژه نمایندگان، دفتر قم، با استفاده از ص۶۹ / استفتاء خصوصی مکتوب از مراجع معظم تقلید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا