پرسش و پاسخسؤالات مذاهب

امربه‌معروف برادر مسیحی ـ بعضی از دلائل برتری دین اسلام بر سایر فرق

پرسش:

با سلام خدمت استاد گرامی.

بنده برادری دارم که یکی دو سالی هست که از دین زده شده و خیلی بی بصیرتانه با حرفای چند تا آدم و البته تحقیقی که خودش میگه انجام داده دینی مثل مسیحیت رو به اسلام ترجیح داده و به حدی رسیده که حتی توهین میکنه به آرمان‌های اسلام و انقلاب. من به‌عنوان برادر سعی کردم با رفتارم و اگر شد با حرفام اونو برگردونم ولی فایده‌ای نداشته.

سؤالم اینجاست الان با این شرایط تکلیف من چیه؟ باتوجه‌به اینکه پدرم هم اونو به خودش واگذاشته تنها کسی که می تونه برادرمو هدایت کنه مادربزرگمه. آیا باید این موضوع رو به مادربزرگم بگم؟ ریختن آبروی مؤمن محسوب نمیشه؟ و اگه باید بگم چطور بگم که باتوجه‌به ناراحتی قلبی مادربزرگم، زیاد ناراحت نشن؟

با تشکر فراوان

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

توجه داشته باشید که بهترین روش، تبلیغ عملی است. سعی کنید بااخلاق و رفتار خداپسندانه و عمل به معارف ناب مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، الگویی عملی جهت تبلیغ و جذب ایشان باشید تا در نتیجه اعمال نیک، گفتار و سخنان شما نیز مفید و مؤثر باشد.

در روایتی منقول است که امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند:

«مَعاشِرَ الشيعة؛ كونوا لنا زَيناً و لاتكونوا علينا شيناً، قولوا للناس حُسْناً و احفظُوا السِنَتَكُم و كُفُّوها عن الفُضُول و قَبيح القَول؛»

ای شیعیان؛ زینت ما باشید و موجب وَهن و زشتی ما نگردید، با مردم سخن خوب بگوئید و زبان خود را حفظ کنید و از زیادی سخن و کلام زشت بازداريد.

عامل به دستورات دین مبین بهترین مبلّغ آن است،

در حدیثی از امام صادق (علیه‌السلام) روایت شده است:

«كُونُوا دُعاةً لِلنّاس بِاعْمالِكُم وَ لا تَكُونُوا دُعاةً بِالْسِنَتِكُم‏؛»

مردم را با عمل خود به نیکی‌ها دعوت کنید نه با زبان خود.

همچنین سعی کنید در فرصت‌های مناسب با زبان خوش و لحن ملایم همراه باادب و احترام ایشان را ارشاد نموده و نسبت به شبهات به مطالعه و تحقیق و سؤال از اهل علم سفارش نمایید و همچنین برتری دین اسلام را بر سایر ادیان برایش بیان نمایید.

خواندن  اهمّیّت و چگونگی یادگیری احکام الهی - اهمّیّت فراگیری احکام [تقلید]

دین اسلام به دلایل مختلفی، از دیگر ادیان بهتر و بالاتر است و بقیه ادیان باید از اسلام پیروی کند. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

۱ـ تأیید و تصدیق ادیان قبل از خود:

اسلام همه ادیان الهی را می‌پذیرد و اساس آنها را یکی می‌داند، بر این معنا اسلام آخرین سلسله حلقه ادیان آسمانی است در نقطه مقابل ادیان دیگر، ادیان پیش از خود را قبول ندارند.

۲ ـ داشتن معجزه‌ی جاوید و بدون تحريف:

کتاب آسمانی دین اسلام تحریف نشده و به همان صورت اصلی به دست ما رسیده است؛ ولی کتب ادیان دیگر تحریف شده‌اند.

برای اطلاع از دلائل عدم تحریف قرآن، می‌توانید اینجا را کلیک نمایید

در مورد اعجاز قرآن نیز می‌توانید به کتاب «قرآن و آخرین پیامبر» نوشته‌ی آیت‌الله مکارم شیرازی، مراجعه فرمایید یا اینجا را کلیک نمایید

۳ـ ناقص بودن شرایع پيشين:

دلایل جهانی و خاتم بودن آیین اسلام به‌خوبی این مطلب را ثابت می‌کند که پس از طلوع اسلام برای تکامل مادّی و معنوی بشر و آگاهی او از وظایف الهی، راهی جز پیروی از این دین نيست.

۴ـ بشارت ادیان آسمانی:

بشارت ادیان آسمانی به آمدن اسلام، خاتمیت، جامعیت، عقلانیت و پویایی و … از جمله دلایل برتری اسلام بر سایر ادیان است.

 ۵ـ جامعيت:

دین اسلام برای همه انسان‌ها و در همه زمان‌ها فرستاده شده است.

این تنها برخی از دلائل برتری اسلام بر سایر ادیان بود که ما برای شما بیان نموديم. (۱)

برای بیشتر روشن‌شدن موضوع می‌توانید به تفسیر نمونه، نوشته‌ی آیت‌الله مکارم شیرازی، ج۲، از ص۴۹۰ تا ۴۹۳، ذیل آیات ۸۳ تا ۸۵ از سوره‌ی مبارکه‌ی آل‌عمران، مراجعه فرمایید یا اینجا را کلیک نمایید

 

 

منابع:
(۱) استفتاء خصوصی کتبی از معظم له ـ سایت رسمی معظم له، کد رهگیری: ۹۵۰۱۱۱۰۱۱۸ – تفسیر نمونه، نوشته‌ی آیت‌الله مکارم شیرازی ج ۲ و ۱۱ ـ «قرآن و آخرین پیامبر» نوشته‌ی آیت‌الله مکارم شیرازی – منتخب کنزالعمال، بنا به نقل «البیان فی تفسیر القرآن»، صفحه ۲۶۲ ـ «تاریخ القرآن»، صفحه ۲۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا