پرسش و پاسخسؤالات نماز

افضلیت نماز بانوان در مسجد یا خانه و حکم بین راه

پرسش:

خدمت استاد محترم حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین راجی عرض سلام و ادب دارم.

آیات و روایات کثیری در باب فضیلت جماعت و نماز در مسجد وجود دارد، آیا این روایات اختصاص به مردان دارد یا شامل بانوان هم می‌شود؟

(با فرض اینکه خانم در بین راه، حجاب خود را کامل رعایت کند و در مسجد هم ارتباط با نامحرم ندارد، مثلاً بانوان، پشت پرده یا در طبقه فوقانی هستند و مردان آنها را نمی‌بینند).

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

برای زنان بهتر آن است كه نماز خود را در جایی بخوانند كه از دیگر جاها، از جهت محفوظ‌بودن از نامحرم، مناسب‏تر باشد، خواه آنجا خانه باشد یا مسجد یا جای دیگر باشد و در این حکم فرقی بین نماز واجب و نماز مستحب نیست.

شایان‌ذکر است؛ محفوظ‌بودن از نامحرم، ملاک موقع نماز است و مقدمهٔ صلاة یعنی مشی الی المسجد (در بین راه) را شامل نمی‌شود، لذا اگر خانم در بین راه کاملاً خود را بپوشاند و در مسجد در طبقه فوقانی باشد یا پشت پرده نماز بخواند که مرد او را نبیند، رفتن به مسجد برای او افضل و بلکه مستحب است.

خواندن  حیض در روز سوم اعتکاف ـ نیت رها نمودن اعتکاف در ابتدا

بله؛ گاهی عناوین ثانویه، رجحان صلاة در مسجد را از بین می‌برد؛ مثلاً در نیمه‌شب، خانمی تنهایی برای نماز صبح به سمت مسجد برود و در معرض خطر باشد. (۱)

برای اطلاع از (پاسخ به شبهاتی پیرامون مسجد (حکم ورود کودک، مجنون، صدای بلند، بیع و… در مسجد) و بررسی احادیث آن) اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، ص ۳۱۸، م ۱۰۶۲ ـ  منهاج الصالحین، ص ۱۷۴، م ۵۶۱  ـ  استفتائات آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)، ویژه نمایندگان، دفتر قم، ص ۲۰۵  ـ  استفتاء شفاهی از معظم‌له

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا