پرسش و پاسخسؤالات پزشکیسؤالات وضو، غسل، تیمم

استفاده از ناخن یا مژه مصنوعی ـ عمل بینی ـ وضو با وجود ژلیش(لاک دائم) و لاک موقت – ایجاد عمدی مانع برای وضو و غسل

پرسش:

جدیداً بیان می‌شود که کاشتن ناخن و زدن لاک مانعی بزای وضوگرفتن نیست؛ حکم وضو کسی که ناخن مصنوعی؛ لاکی زده و یا مژه مصنوعی کاشته چیست تشکر

 

نام مرجع تقلید:

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظ الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

اگر درآوردن یا برطرف‌کردنش – ولو با صرف هزینه ممکن – هنگام وضو و غسل برای او ممکن بوده و حرج و مشقت نداشته باشد، وضو و غسل با وجود چنین مانعی باطل است و اگر درآوردنش ممکن نباشد و یا همراه با حرج و مشقت باشد، ایجاد چنین مانعی که موجب تبدّل وظیفه وضو و غسل به وضو و غسل جبیره ای می‌شود، چنانچه در غیر وقت نماز باشد، مانع ندارد؛ ولی در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ایجاد مانع نماید، و چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا برطرف‌کردن مانع حرج و مشقت داشته باشد، باید به وظیفه غسل و وضوی جبیره ای عمل کند؛ یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید. اما درصورتی‌که امکان برطرف‌کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

و اما اگر در ناخن های دست از لاک یا چیز دیگری که مانع رسیدن آب هست حتی لاک دائم (ژلیش) استفاده کرده اید، برای وضو باید برطرف شود. حتی اگر ناخن بیش از حد معمول بلند باشد و در قسمت زیادی آن لاک وجود داشته باشد و اما لاکی که روی ناخن پا وجود دارد، چنانچه یکی از ناخن‌ها لاک نداشته باشد (ولو ۴ تای دیگر را لاک‌زده باشید) و  از سرانگشتی که ناخنش لاک ندارد تا مفصل مسح شود، مانع ندارد. ولی برای غسل نباید حتی ذره‌ای از یک ناخن آغشته به لاک باشد و تماماً باید برطرف گردد.

خواندن  وضو با دست‌بریده و جریان شدید خون ـ راه‌حل برای وضو با دست‌بریده

و در تمام صور فوق که بیان شد وضو یا غسل با آن صحیح نیست، نتیجتاً نماز باطل است و نیز روزه اگر محدث به حدث اکبر بوده باطل است.

البته اگر کاشت مژه یا … دائمی است به‌گونه‌ای که با چسب یا … نمی‌چسبانند بلکه کاشته شده و قابل رشدکردن است، حکمش فرق دارد و در صورت نیاز، می‌توانید موضوع دقیقتان را  مجدد سؤال نمایید.

شایان‌ذکر است درهرصورت اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از نگاه نامحرم پوشانده شود. (۱)

برای اطلاع از احکام شرعی پیرامون: استفاده از انواع تاتو و خال‌کوبی دائم و موقت، ناخن و مژه مصنوعی، لاک و… و راه‌حل‌های آن (فیلم سخنرانی استاد) اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) سایت استان‌ها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سؤالات نمایندگی‌ها، شماره استفتاء: ۳۷۳۷۷۴  و استفتاء شماره: ۳۷۳۵۰۰  و استفتاء شماره:  ۴۵۴۸۱۸ ـ استفتائات جديد معظم‌له، مسائل متفرقه طهارت و همچنین فصل وضو.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا