سؤالات اموال حرامسؤالات گناهان

استفاده از اموال کسی که اهل ربا و نزول است و حکم رفت‌وآمد با او

پرسش:

با سلام.

من با یکی از هم‌کلاسی‌هایم به‌شدت دوست و رفیق هستم. اخیراً به من گفت که پدرش گاهی اوقات نزول دریافت می کنه. خودش درآمدی نداره و کاملاً وابسته به پدرشه. می‌خواستم به دونم چیزهایی که بین ما ردوبدل شده مثل جزوه یا جاهایی که برای شام یا ناهار بیرون رفتیم و اون حساب کرده مشکل شرعی داره؟

چون باغ انار دارن، برای من یک ظرف رب انار آورده. من رب رو بعدازاین که فهمیدم پدرش نزول دریافت می کنه ازش گرفتم. از طرفی حاضر به دریافت پول رب نیست. آیا رب مشکل شرعی داره؟

چه‌کار کنم که تو حساب كتابامون بهش برنخوره؟ این که چیزی رو برای من حساب کنه و پولش رو نگیره مشکل شرعی داره؟ اگه پول رو بگیره چطور؟

چون رفت‌وآمد خانوادگی داریم، غذاخوردن در منزل اون ها مشکلی داره؟ اگه مشکل داره، باید چه‌کار کنیم که نه رفت و آمدمون قطع بشه و نه ما به گناه بیفتیم؟

خواندن  حیله فرار از ربا ـ بیع عینه ـ راه‌حل‌های شرعی گرفتن سود

رفاقت ما هم طوری هست که به‌هیچ‌وجه حاضر به خاتمه اون نيستم.

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

درصورتی‌که درآمدهای حلالی هم دارند، و نمی‌دانید آنچه در اختیار شما قرار می‌دهد از اموال حرام است یا حلال، تصرف در آن برای شما اشکال ندارد. (۱)

شایان‌ذکر است، برای اینکه لقمه اثر وضعی خود را بر شما نگذارد یا کمتر بگذارد، می‌توانید دعایی را که سید بن طاووس در اقبال الاعمال ذکر نموده است را قبل از تناول غذا بخوانید. برای اطلاع از متن دعا اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) استفتائات، ج۴، فصل سی و سوم: خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، ص۳۱۰، س ۷۹۲ / استفتاء خصوصی از معظم‌له، کد رهگیری: ۹۷۱۰۱۸۰۱۲۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا