پرسش و پاسخسؤالات نمازسؤالات نماز جماعت

اتصال در نماز جماعت توسط مأمومینی که تبعیت از امام را رعایت نمی‌کنند

پرسش:

بسم‌الله الرحمن الرحیم.

در نماز جماعت مانند حرم مطهر اگر در صف‌های وسط باشیم و اکثر مأمومینی که اتصال ما به‌واسطه آنهاست وقتی مکبّر سمع الله لمن حمد را دارد می‌گوید و هنوز الله‌اکبر بعدش را نگفته (که نشان از حرکت امام دارد) زودتر به رکوع بروند نماز آنها باطل است نماز من که رعایت کردم چه‌طور؟ آیا باید وقتی فهمیدم آنها این نکته را رعایت نمی‌کنند نمازم را برای رکعت دوم فرادا کنم؟ آیا می‌توانم چشم‌هایم را ببندم تا متوجه این عدم پیروی آنها از امام نشوم و خودم رعایت کنم تا نماز جماعتم صحیح باشد؟ اکثر مردم رعایت نمی‌کنند؛ لذا من همیشه باید در رکعت اول باشم تا بتوانم نماز جماعت بخوانم لطفاً کمک کنید؛ چون دیگر نمی‌توانم به نماز جماعت بروم. تشکر

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی، اگر مأموم غیر از تکبیرةالاحرام، اذکار دیگر نماز را پیش از امام بگوید اشکال ندارد، ولی اگر مأموم اذکار مذکور را می‌شنود یا بداند امام چه وقت آن اذکار را می‏گوید، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید. ولی بر مأموم لازم است؛ افعال و حرکات و کارهای دیگر نماز مانند رکوع و سجود و قیام‌وقعود (نشستن و برخاستن) را با امام یا کمی بعد از امام به جا آورد و اگر عمداً پیش از امام انجام دهد یا مدّتی زیادی بعد از امام به‌نحوی‌که متابعت در آن فعل صدق نکند انجام دهد، جماعتش در آن جزء باطل می‌شود؛ بلکه بنا بر احتیاط واجب جماعتش مطلقاً باطل می‌شود؛ ولی اگر نمازگزار به وظیفه فرادا عمل نماید نمازش صحیح است به تفصیلی که در جای خود ذکر گردیده است.

خواندن  مشاهده امام یا صفوف جلو از شرایط صحت جماعت

برای اطلاع از تفصیل آیت‌الله سیستانی در موضوع مذکور  اینجا را کلیک نمایید  و به فتوای آیت‌الله سیستانی مراجعه فرمایید.

و امّا افرادی که وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهند و احتمال صحت نماز افراد بالغ دیگر که وسیله اتصال به آنها هستند را می‌دهند (۱)، نماز این افراد به جماعت صحیح و مکفی است.

شایان‌ذکر است؛ اگر خلاف تبعیت از امام‌جماعت قصوراً باشد؛ یعنی در یادگیری مسئله کوتاهی نکرده باشد با صدق عرفی اقتدا اشکال ندارد؛ اما در صورت جهل تقصیری، صحّت جماعت محلّ اشکال است. (۲)

 

 

منابع:
(۱) مثل‌اینکه شاید مرجع او خلاف تبعیت را مبطل جماعت نمی‌داند یا شاید سهوی خلاف تبعیت رفتار کرده و عامدانه نبوده یا من تجسس نکنم که چه می‌کند یا…
(۲) توضیح‌المسائل جامع، ج ۱، ص ۴۸۶ و ۴۸۷، م ۱۷۱۸ و ۱۷۲۳ و ۱۷۲۴ ـ  منهاج الصالحین، ج۱، ص ۲۵۰، م ۸۱۵  ـ  عروةالوثقی، ج۲، حاشیه ۸۲۹ و ۸۳۱  ـ  استفتا کتبی از معظم له ـ  استفتا شفاهی با نجف اشرف.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا