01بدون مدرکپرسش و پاسخسؤالات ازدواج و زناشوییسؤالات گناهانسؤالات مختص بانوان و آقایانسؤالات مذاهب

محلل شدن برای اهل سنت ـ ازدواج با سایر فرق

پرسش:

باسلام…

۱ـ اگر از اهل‌سنت بیایند پیش شیعه‌ای برای اینکه بین خودش و خانومش محللی باشد. شخص شیعه اجازه دارد؟

اهل‌سنت چون با سه طلاق شدن از هم جدا نیاز به محلل بین زن ومرد دارند آیا مرد شیعه می‌تواند محلل باشد؟ یعنی ازدواج کند وهم خوابی داشته باشد و بعد طلاق؟

۲ـ با زنان مسیحی، بهایی، یهودی، ارمنی، سنی، فرقه‌های دیگر شیعه می‌توان ازدواج موقت کرد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیات عظام: مکارم شیرازی، مقام معظم رهبری

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب

۱ـ این کار شرعاً اشکال ندارد. (چون در مذهب خودشان شرعاً از هم جدا شده‌اند)

۲ـ نظر این دو بزرگوار به شرح ذیل است:

 

مقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی):

ازدواج دائم با اهل كتاب بنا بر احتياط واجب جايز نيست. امّا ازدواج موقت مرد مسلمان با زنان اهل كتاب مانعى ندارد، و همچنین ازدواج با دختران اهل تسنن مانع ندارد. ولى ازدواج با ساير كفّار (و لو موقت باشد) جايز نيست.

دقت به این نکته حائض اهمیت است که در صور جواز فوق، دختر اگر باكره باشد، بنا بر احتياط اذن پدر شرط است.

خواندن  شرایط شیر دادنی که علت محرم شدن است مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید [رضاع و شیردادن]

شایان‌ذکر است؛ ازدواج زن مسلمان با كفار (چه اهل كتاب باشند چه غير آن) در هيچ صورتى جايز نيست.

برای توضیحات بیشتر برای فتاوای مقام معظم رهبری اینجا را کلیک نمایید.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی):

ازدواج دائم یا موقت با زنان یهودى و نصرانى و ارمنى و سایر اهل کتاب جایز است . ولی خالی از کراهت نیست.

و همچنین ازدواج با اهل تسنن در صورتى که خوف انحراف نباشد مانعى ندارد ولى درصورتی‌که احتمال انحراف عقیدتى باشد جایز نیست.

اما ازدواج با اعضای فرقه ضاله بهائیت جایز نیست مگر اینکه مسلمان شود.

همچنان که ازدواج با فرق زرتشتی، بودایی، بودیسم بنا بر فتوا جایز نبوده و صحت ازدواج با فرقه اسماعیلیه خالی از اشکال نیست، مراعات مقتضای احتیاط ترک نشود.

شایان‌ذکر است (به فتوای هر دو بزرگوار) در تمامی این مسائل، مراد زمانی است که مرد مسلمان بخواهد با زنی از این فرق ازدواج کند، اما ازدواج زن مسلمان با مردی که جزء هرکدام از این فرق باشد (حتی اهل کتاب) جایز نیست. بلی؛ اهل تسنن با شرطی که ذکر شد، اشکال ندارد.

برای توضیحات بیشتر برای فتاوای آیت‌الله مکارم شیرازی اینجا را کلیک نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا