پرسش و پاسخسؤالات ازدواج و زناشوییسؤالات بانوانسؤالات عقود اسلامیسؤالات گناهانسؤالات مختص بانوان و آقایان

ازدواج با دختری که ادعا می‌کند باکره نیست یا پدرش اذن داده یا مرده است

پرسش:

سلام‌علیکم. در نکاح موقت و منقطع، وقتی که می‌خواهیم ضمن این عقد شرط نماییم فی‌مابین که دخول چه از جلو و چه از پشت انجام نشود و غیرمدخوله باشه این نکاح، آیا شرعاً در این نکاح با عنایت به توضیحاتی که حقیر عرض کردم، اگر آن خانم بگوید که من باکره نبوده و مطلقه هستم و ماهم نمی‌دانیم دروغ می‌گوید یا راست، می‌توانیم حرف آن خانم را حمل بر صحت گذاشته و با ایشان نکاح موقت غیرمدخوله داشته باشیم؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی ازدواج با زنی که ادعا می‌کند ثیبه است (باکره نیست) تا زمانی که ثیبه بودنش یا اذن داشتن از ناحیهٔ ولیّ شرعی‌اش یا نداشتن ولیّ شرعی احراز نشود، جایز نیست و صِرف ادعای آن زن کفایت نمی‌کند. (۱)

شایان‌ذکر است؛ اگر شخصی بخواهد با دختری بدون اجازه پدر یا جد پدری ازدواج موقت کند و آن دختر بگوید که باکره نیستم و واقعاً هم باکره نباشد، باید در مورد دخول در اثر عقد صحیح شرعی اطمینان حاصل شود و فرقی ندارد این دخول مستلزم زائل شدن بکارتش شده باشد یا خیر (و بکارت هنوز باقی باشد.) (۲)

خواندن  معنای بکارت ـ اذن پدر در ازدواج دختری که بکارتش به غیر ازدواج زائل شده

لازم به ذکر است، در این مسئله فرقی بین عقد دائم یا موقت (متعه یا همان صیغه) نیست. حتی اگر در ضمن عقد شرط شود که هم بستری صورت نگیرد (باز هم حکم همین است) (۳)

برای اطلاع از “ازدواج دختر باکره رشیده و غیر رشیده بدون اذن ولی در ازدواج دائم و موقت همراه اختلافات” (احکام تصویری و پوستری) اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از “فتوای مراجع معظم تقلید در باب اذن ولی در ازدواج دختر باکره” اینجا را کلیک نمایید.

برای اطلاع از “معنای بکارت” و همچنین “اذن پدر در ازدواج دختری که بکارتش به غیر ازدواج مثل زنا، استمنا، تصادف، ازدواج بی اذن ولی و… زائل شده” اینجا را کلیک نمایید.

 

 

منابع:
(۱) سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم‌له، بخش”استفتائات نجف”، س ۲۷۰۴۷ / همان، بخش “کلیشه”
(۲) سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم‌له، بخش “استفتائات نجف”، س ۳۳۰۴۱
(۳) منهاج الصالحین، ج ۳، کتاب النکاح، الفصل الثالث: فی اولیاء العقد، ص۲۸، م ۶۸/ المسائل المنتخبة، ص۲۱۳، م ۹۸۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا