أعلم مراجع تقلید از دیدگاه علماء

حضرت آيت الله حاج سید محمود هاشمی شاهرودی

حضرت آيت الله حاج سید محمود هاشمی

آية الله حاج سید محمود هاشمی سخنگوی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و مدرس حوزه علميه قم

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
عظم الله أجورنا وأجوركم بمصاب الأمة الإسلامية بفقد مرجع آخر من مراجعها العظام وآية أخرى من آيات الله الباهرة في الأرض آية الله العظمى الشيخ الاراكي (قدس سره) و الذي كان بحق مثالاً للتقوى والعلم و العمل الصالح و أسوة لكل السالكين نهج الأبرار من علمائنا السالفين و مراجعنا الماضين (قدّس الله أسرارهم) و نسأل الله (سبحانه و تعالى) أن يتغمّدهم جميعاً برحمته الواسعة و يحشرهم مع النبيين و الأئمة الطاهرين (عليهم أفضل صلوات المصلّين) و أن يوفّقنا وإيّاكم على اتّباع نهجهم القويم و الاقتداء بسيرتهم الصالحة و إكمال مسيرتهم الظافرة كما يحبّه الله ورسوله و المؤمنون.
امّا فيما يتعلّق بسؤالكم حول مرجعية سيّدنا القائد ولي أمر المسلمين آية الله السيد على الخامنئي (حفظه الله تعالى و أدام ظلاله على رؤوس الأمّة) فقد أشرنا بذلك في برقيتنا السابقة إلى سماحته عند وفاة المرجع الكبير المرحوم آية الله العظمی السید الگلپایگانی (قدس سره) وأكّدنا فيها المبرّرات التي تدلّل على صلاح ذلك للإسلام و المسلمين و أنّ فيه جمعاً للشمل و تعزيزاً لراية الحق والهدى و قصماً لكيد الأعداء والكافرين . فنسأل الله (سبحانه و تعالى) أن يمدَّ في عمره الشريف و أن يمتّع الأمّة الإسلاميّة بقيادته الرشيدة و مرجعيّته الصالحه حتى ظهور بقية الله الأعظم إمام زماننا (أرواحنا فداه) …. و السلام عليكم و على جميع الاخوة المؤمنين و عباد الله الصالحين و رحمة الله و بركاته.

محمود الهاشمي
27 / ج2 / 1415 هجریه

ترجمه:
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته. خداوند بر پاداش ما و شما در مصیبت امّت اسلام در از دست دادن مرجع دیگری از مراجع بزرگ و آیت دیگری از آیات تابان خداوند در زمین، آیة الله العظمی اراکی(قدس سره) ، بیفزاید. به راستی او نمونه تقوی، علم و عمل شایسته و الگوی همه پویندگان راه راد مردان، علمای گذشته و مراجع پیشین (قدس سرهم) بود. از خداوند پاک و متعال می خواهیم که همۀ آنها را مشمول رحمت گسترده خویش گردانیده و با پیامبران و امامان پاک، که بهترین درودها بر آنان باد، محشور فرماید و همۀ ما را در پیمودن راه استوار و اقتدا به روش شایستۀ آنها و تکمیل حرکت پیروزشان، بدان گونه که خدا و پیامبرش و مؤمنان دوست دارند موفق بدارد.
اما دربارۀ پرسش شما در مورد مرجعیت رهبر بزرگوارمان ولی امر مسلمین آیة الله سید علی خامنه ای (حفظه الله تعالى و ادام ظلاله على رؤوس الامّه) پیش تر در تلگرافی به خود آن جناب به هنگام فوت مرجع بزرگ مرحوم آیة الله العظمی گلپایگانی (قدس سره) ، اشاره کرده و بر عواملی که این امر را به عنوان مصلحت اسلام و مسلمین اثبات می نماید، تأکید نموده ایم. زیرا که در آن هم وحدت کلمه و هم سرافرازی پرچم حق و هدایت و هم شکست نیرنگ دشمنان و کافران است. از خداوند پاک و متعال می خواهیم که بر عمر شریفشان افزوده و امّت اسلام را از رهبری بالنده و مرجعیت شایسته ی ایشان تا ظهور بقية الله اعظم امام زمان ما، که جانهایمان فدایش باد، بهره مند گرداند. سلام و رحمت و بركات خداوند بر شما و همه برادران مؤمن و بندگان شایسته ی او.

محمود الهاشمي
27 / ج2 / 1415 هجریه

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

نظر “حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی” درباره ی مرجع تقلید اعلم، از لسان حضرت آیت الله کاظم صدیقی به عنوان شخصیتی امین، ثقه، صادق و مورد اعتماد:

حضرت آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی

بسم الله الرحمن الرحیم

در پاسخ به سؤال در زمینه زعامت عظمی و مقام منیع مرجعیت حضرت آیت الله العظمی آقای حاج سید علی امام خامنه ای مدّظلّه عرض می کنم بر اساس سوابقی که اینجانب در محضر مراجع بزرگوار قم داشته ام و در درس بعضی بزرگان چند جلسه بودم از مباحث فقهی ایشان در نوشته هایشان استفاده کردم و درس حضرت آقا را چند سال از نزدیک استفاده کردم با اطمینان عرض می کنم عمق درس حضرت آقا کم از دیگران ندارد بعلاوه بر اساس فرمایش حضرت حجت ارواحنا فداه “اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة احادیثنا” رکن مرجعیت شناخت حوادث و مسائل روز است و در این قضیه اشراف امام خامنه ای از همه وسیعتر است و بعلاوه تعدادی از مراجعِ پیش مرحوم آیة الله حاج سید محمود شاهرودی رحمه الله و فقهای دیگر مثل مرحوم آقای راستی کاشانی و… تصریح باعلمیت حضرت آیة الله خامنه ای داشتند.

و بعلاوه مرجعیت آقا عز اسلام و اقتدار جبهه توحید (است) زیرا عَلَم بدست ایشان است ـ خداوند سایه ایشان را مستدام بدارد.

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

فقیه بابصیرت و انقلابی حاج حیدر رحیم پور ازغذی: (۱)

آیت‌ الله خامنه ای در 22 سالگی “کفایه” می‌گفت؛ یعنی سخت ترین کتاب‌های سطح. وقتی نزد آقا (امام خمینی) رفت 5-4 سالی که خارج می‌خواند بیشترین اشخاص من جمله آیت‌الله رفسنجانی رحمه‌الله می‌گفتند والله ایشان مجتهد است. بعد از این که ولی فقیه شدند یک روز خانه ایشان رفتم و دیدم آقای مومن و آقای خزعلی، آقای هاشمی (هاشمی شاهرودی) آمدند. یعنی، 4 شاگرد آقای صدر(ره)، آقای خویی(ره) و امام خمینی(ره) آمده بودند تا جلسه شورای فقهی تشکیل بشود و مباحث فقهی در آن مطرح گردد؛ یعنی باهم مباحثه علمی کنند.

در ایامی که ایشان تازه رهبر شده بودند، با فقهای برجسته چندین سال مباحثه می‌کردند. بنابراین آقای خامنه‌ای، بحث علمی و فقهی را به صورت ریشه‌ای دنبال کرده‌اند و به علوم فقهی احاطه کامل دارند؛ من خدا را شاهد می‌گیرم که آقای خامنه‌ای اعلم فقهای زمانه است. بعد از این که 23 سالگی مجتهد بودند، 15 سال کار علمی کردند. آقای خامنه‌ای اعلم به فقه عبادی است؛ در فقه سیاسی و اجتماعی و مدیریت هم که رقیب ندارد … آقای هاشمی (آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی) گفتند که خامنه‌ای اعلم است؛ آقای مصباح (آیت الله محمد تقی مصباح یزدی) هم که فقیه و حکیم است گفت والله آقای خامنه‌ای اعلم زمان است. (۲)

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

نظر “حضرت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی” درباره ی مرجع تقلید اعلم، از لسان آیت الله شیخ کاظم سلامتی (دام ظله العالی) به عنوان شخصیتی امین، ثقه، صادق و مورد اعتماد:

اعلام اعلم کار سختی است؛ ولی مِن حیث المجموع بخواهیم در نظر بگیریم، بنده حضرت آقا را اعلم می دانم.
و در پاسخ به این سؤال که نظر علمای دیگر در این زمینه چیست؟
فرمودند:
خودم شخصاً از آیت الله خزعلی شنیدم که حضرت آقا را اعلم می دانند.
همچنین آیت الله مهدی روحانی
همچنین آیت الله (سید محمود) هاشمی شاهرودی
و همچنین آیت الله احمدی میانجی
که از اعضای شورای فقهی حضرت آقا بودند، فرمودند در جلسه که با حضرت آقا بحث می کردیم، حضرت آقا در مباحث فقهی چیز دیگری بودند و علم عجیبی داشته و کسی به ایشان نمی رسد.
سپس فرمودند بنده به شما اجازه می دهم که از قول من نقل کنید. (۳)

 

 

منابع:
(۱) ایشان متولد 1311 بود و دروس حوزوی را از سال 1320 شروع کردند. وی شاگرد اعاظم حوزه علمیه خراسان بودند. محضر اساتیدی چون: ادیب نیشابوری، مدرس یزدی، آیت الله شیخ مجتبی قزوینی، آیت الله شیخ هاشم قزوینی، آیت الله العظمی میلانی، آیت الله العظمی بروجردی و… تلمّذ نمودند. معظم له حدوداً بیش از 17 سال به دروس خارج مشغول بوده و مجتهدی مسلّم بودند.
(۲) خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 3/ 4/ 1397 / سایت رجانیوز به نقل از تسنیم، شناسه خبر: 288723، تاریخ انتشار: 3 تير 1397 (http://rajanews.com/node/288723)
(۳) سؤال شفاهی از معظم له در کربلای معلی، صحن حرم سیدالشهداء (علیه السلام)، جمعه 18 اسفند 1402 مصادف با 27 شعبان المعظم 1445

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا