بیانیه ها

بیانیه ی طرح نور (عفاف و حجاب)

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

بايد از ميان شما گروهى باشند كه به خير دعوت كنند و امر به معروف و نهى از منكر كنند. اينان همان رستگارانند.

 

باتوجه‌به هجمه‌های فقهی وارده نسبت به طرح نور (عفاف و حجاب) که توسط فرماندهی محترم انتظامی جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود، چند نکته را به سمع و نظر مردم عزیز ایران اسلامی می‌رسانیم:

۱) امر به معروف و نهی از منکر یکی از ضروریات دین مبین اسلام است که در قرآن کریم، احادیث اهل بیت علیهم السلام و به تبع در کلام و قلم فقهای اسلام تصریح به وجوب آن شده است؛ تا جایی که تارک آن مستحق عذاب است.

– بدین معنا که وظیفه هر مسلمانی این است که چنانچه ترک واجب یا فعل حرامی را مشاهده کرد، فرد گناهکار را مورد امرونهی زبانی قرار دهد.

۲) رعایت پوشش و حجاب اسلامی یکی از واجبات و ضروریات دیگر دین مبین اسلام است که مراعات آن باعث آرامش جامعه و تحکیم خانواده می گردد و با توجه به محدوده مشخص شده‌ی آن توسط شرع مقدس و کیفیت آن توسط عرف متشرع، بر تمام مردان و زنان واجب می باشد. (این محدوده نسبت به بانوان، پوشاندن تمام بدن و موی سر است؛ البته به جز گردی صورت و دستها تا مچ با پنج شرط)

– رعایت حجاب در برابر نامحرم، در اماکن شخصی ـ مانند منزل ـ واجب بوده؛ ولی ترک آن جرم قانونی محسوب نمی‌شود؛ گرچه مستحق عذاب اخروی است. ولی عدم رعایت آن در اماکن عمومی ـ مانند خودروی شخصی، خیابان، پارک، بازار، فروشگاه، مراکز آموزشی ـ علاوه بر عذاب شدید اخروی، جرم بوده و مستحق مجازات دنیوی توسط مسئولین ذی‌ربط است.

۳) رعایت احکام اجتماعی که در حکومت اسلامی جزء مفاد قانون شمرده شده ـ از جمله حجاب ـ حتی بر غیر مسلمانان که در جامعه اسلامی حضور پیدا می کنند، به عنوان هنجار اجتماعی لازم است.

۴) با توجه به آنچه که بیان شد و بر اساس رهنمودها و بیانات رهبر معظم جهان اسلام، مقام عظمای ولایت و امامت، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دام ظلّه لازم است حکومت اسلامی که مجری احکام اسلام می باشد، از ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری کند.

– بر همین اساس فرماندهی محترم انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اقدامی قانونمند و خداپسندانه، تحت عنوان طرح نور (عفاف و حجاب) در سطح جامعه شروع به تذکرات لسانی کرده است آن هم نسبت به بانوانی که کشف حجاب کرده‌اند.

۵) حجاب مساله‌ای فطری است، لذا قبل از اسلام ـ حتی در آیین‌های دیگر ـ همچنین در ایران باستان و سرزمین‌های مختلف دیگر، حجاب وجود داشته است.

۶) توصیه ما به مردم عزیز آمر به معروف و ناهی از منکر این‌ است که طبق وظیفه‌ی شرعی خود، مراتب امر و نهی لسانی را انجام داده و از حدود شرعی و قانونی خارج نشوند و در صورت مواجهه با موارد کشف حجاب و عدم تأثیر نهی از منکر لسانی، واجب شرعی است با شماره 110 و در موارد مشکوک با شماره 113 یا 114 تماس گرفته شود.

۷) بر اساس احکام شرع مقدس و قوانین جمهوری اسلامی، کلیت این طرح مورد تأیید می باشد.

 

والسلام علیکم و علی عباد الله الصالحین
مدیریت مرکز تخصصی احکام جامع
سید اباصالح راجی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا