أعلم مراجع تقلید از دیدگاه علماء

حضرت آیت الله سید جعفر کریمی

حضرت آیت الله سید جعفر کریمی

باسمه تعالی

آیت الله سید جعفر کریمی قائل به اعلمیت آیت الله خامنه ای بودند نقل شده در مورد یکی از فتاوای حضرت آقا، ایشان عقیده داشت که فتوی اشتباه است و باید تغییر کند لذا گفتند کتب فقهی و روایی را برای استدلال به همراه خود بردم تهران خدمت ایشان تا معظم له را به خطای در این مورد آگاه نمایم ولی پس از مباحثه ی با ایشان، معظم له من را قانع کردند و فهمیدم نظر ایشان دقیق و عمیق است و من اشتباه کرده ام بعد از این قضیه آقای سید جعفر کریمی اعتراف به اعلمیت آیت الله خامنه ای در بین مراجع نمودند.

سید محمد على فقیهی
۱۴۰۳/۴/۴

 

———————————————————————————————————————-

حضرت آیت الله سید جعفر کریمی

بسمه تعالی

ضمن تقديم سلام و تحیات به محضر مقدس حضرت بقیة الله (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) و عرض تسلیت به پیشگاه مبارک آن حضرت و محضر مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای (دامت برکاته) به مناسبت ارتحال شيخ الفقهاء آية الله العظمى الشيخ محمد على العراقي (تغمّده الله سبحانه بغفرانه)، بدین وسیله اعلام می دارد با توجه به شرایط اهلیت نیابت از وجود مقدس حضرت بقیة الله (ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء) در اداره امور فقهی و دینی و اجتماعی و سیاسی امت اسلامی در زمان غیبت صاحب الامر (سلام الله عليه و على آبائه المعصومين) اینجانب تقليد فقيه الامة الاسلامية رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت مستطاب آیة الله خامنه ای (دامت برکاته) را بی اشکال و بلامانع و مجزی و مبرئ ذمّه می دانم والسلام على عباد الله الصالحين.

 

به تاریخ ۲۶ جمادى الثانية سنه ۱۴۱۵ سید جعفر کریمی
9/9/73

 

———————————————————————————————————

 

حضرت آية الله حاج سید جعفر كريمی (۱) در بخشی از گفتگوی رسمی که در سال ۱۳۹۲ با معظم له انجام شد، فرمودند:

 

… اگر کسی بتواند جهت‌گیری قضایای فقهیه، قضایای کلامیه و قضایای فلسفیه را درک کند، در تشخیص مسائل موفق‌تر خواهد بود. همه کسانی که فقه نوشته‌اند، دنبال احکام شرعیه بوده‌اند. ولی این احکام شرعیه را یک زمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام متوجه می‌شود که منظور از این آیه چیست و یک زمان هم بنده می‌فهمم؛ بین من و امیرالمؤمنین علیه‌السلام الی ماشاءالله فاصله است. اگر این مقدمه را درست درک کردیم و آن را باور کردیم، متوجه می‌شویم که اعلم و افقه کیست. از خصائص رهبر معظم انقلاب که این مسئله را مردم و خواص ما نمی‌دانند، حتی اگر جسارت نباشد، بزرگان و فضلا هم نمی‌دانند. درک ویژه ایشان از جهت‌گیری قضایا است.

 

ما در طول این مدت که در این جلسه شورای افتاء در خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، آقایانی که در آن جلسه بودند و صحبت می‌کردند، همه از فضلا و علما بودند و همه برای خود شخصیتی بودند. مطلبی را که رهبر معظم انقلاب در هر موردی که لازم بود اظهار کنند، اظهار می‌کردند، آن جهت‌گیری واقعی آن قصه را بدان‌گونه که باید فهمید، ایشان بیشتر از دیگران می‌فهمیدند و بالاتر از دیگران می‌فهمیدند که فکر دیگران به آنجا نمی‌رسید و الان هم نمی‌رسد؛ ولو این که دیگران هم از فضلا بودند. و اگر من مدعی شوم که مدعی هم هستم آقای خامنه‌ای از همه اعلم است؛ اعلمیّت به این نیست که شخصی هشت رساله نوشته است یا دوازده کتاب چاپ کرده است. اعلمیّت به این است که این نوشته امیرالمؤمنین علیه‌السلام، نهج‌البلاغه را وقتی که به دست او بدهیم، وقتی ایشان آن را مطالعه می‌کند، یک نکاتی می‌فهمد و وقتی دیگران مطالعه می‌کنند، نکته‌ی دیگری می‌فهمند. اگر نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علیه‌السلام را همراه آن جهت‌گیری که خطابات نهج‌البلاغه می‌گوید درست فهمید، به او نهج‌البلاغه‌ شناس می‌گویند. اگر قرآن کریم را درست فهمید، راجع به آیات‌الاحکام و غیر آیات‌الاحکام بدان‌گونه که باید فهمید، انسان باید تحسین کند که ایشان اعلم از بقیه است. در فقه هم همین‌طور است.

 

در این مدت ما از ایشان در اظهارنظر، در مسائل زیادی، مطالبی دیدیم و شنیدیم که الحق و الانصاف خداوند منان و متعال توفیقی به ایشان عنایت کرده که اگر ایشان مدعی شوند که فقه را بدان‌گونه که باید فهمید، می‌فهمند، گزاف نگفته است و درست فرموده است. و حالا اگر باور برخی نمی‌شود، نشود. بعضی به یک چیزهای قشری و سطحی عادت کرده‌اند و خیال می‌کنند که مجتهد کسی است که چاپ رساله‌اش درآمده باشد، در صورتی که این طور نیست. اعلم کسی است که قضایای آل‌البیت علیهم‌السلام را بدان‌گونه که در کتب حدیث هست، و باید فهمید آن‌گونه بفمهد. (۲)

 

 

 

منابع:
(۱) وی عضو جامعه مدرسین شورای استفتاءات حضرت امام خمینی (رحمه الله) و آیة الله العظمی اراکی (رحمه الله) و عضو شورای افتاء حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظله العالی) بوده اند.
(۲) سایت رسمی مقام معظم رهبری (https://khl.ink/f/45272)، تاریخ بارگزاری: 18/2/1399 / سایت رسمی خبرگزاری فارس، شماره: ۱۳۹۹۰۲۱۹۰۰۰۱۳۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا