أعلم مراجع تقلید از دیدگاه علماء

حضرت آیت الله محمد مؤمن

باسمه تعالی

موضوع: اعلمیت حضرت امام خامنه ای (مدّظله)

مرحوم آیت الله محمد مومن

در اوایل طلبگی و پس از فوت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی در انتخاب مرجع تقلید با وسواس شدید، مجدانه پیگیر تحقیق و سوال از بزرگان زیادی شدم؛ از جمله مرحوم آیت الله مومن نقل قولی از ایشان شنیده بودم، اما به آن بسنده نکردم و با مراجعه حضوری از خودشان پرسیدم. فرمودند در زمان حیات امام رحمت الله علیه و در بازنگری قانون اساسی طبق نظر حضرت امام شرط مرجعیت از ولایت مطلقه فقیه برداشته شد پس از رحلت حضرت امام و انتخاب قاطع مجلس خبرگان رهبری و پس از چهلم رحلت حضرت امام، گفتم خوب است جلسه فقهی و علمی با رهبر معظم انقلاب همراه عده ای از فضلای برجسته حوزه داشته باشیم تا مراتب فقهی و علمی ایشان بیشتر ثابت شود. جلسات متعدد، فقهای بزرگواری چون آقایان جنتی ، محمدی گیلانی، امامی کاشانی، رضوانی، سید محمود هاشمی شاهرودی، قدیری، سید عباس خاتم، سید جعفر کریمی و… با رهبر فرزانه انقلاب برگزار شد.

بحث های بسیار جدی مطرح می شد که عمدتاً مسائلی بود که آن موقع کمتر درباره آنها سخن گفته شده بود. مباحثه طلبگی جدی که بدون تعارف هر اشکال و ایرادی گرفته می شد و اعضا باید استدلال و استنباط و اجتهاد می کردند. تمام فقها به عظمت جایگاه علمی رهبر فرزانه انقلاب در آن جلسات مهم و کاربردی پی بردند.

بعدها خروجی آن مباحث کاربردی فقهی در قالب “كتاب السديده في مسائل الجديده” منتشر شد.

 

———————————————————————————————————————–

 

آیت‌الله علی مؤمن عضو مجلس خبرگان رهبری و برادر مرحوم آیت‌الله محمد مومن عضو فقید شورای نگهبان:

آیت‌الله (محمد) مؤمن علمیّت مقام معظم رهبری را به طور کامل قبول داشتند. من (آیت الله علی مؤمن) مکرّر راجع به اعلمیت برخی از علما از ایشان سوال پرسیدم، ایشان در مورد برخی از آقایان گفتند که من علمیّت آن‌ها را نمی‌دانم، اما نسبت به مقام معظم رهبری فرمود ایشان نسبت به بسیاری اعلم است و حتی این اواخر که خودم برای تقلید برخی از بچه‌ها و نوه‌هایم خدمت ایشان سوال پرسیدم، ایشان این امر را متعین در مقام معظم رهبری می‌دانستند.

آیت‌الله علی مومن اضافه کرد:

اکنون هم که گاهی برخی از نوه‌ها و دوستانم سوال می‌پرسند، من مستند به آن حرف ایشان و با توجه به اینکه خودم درس خیلی‌ها را نرفتم و از وضعیتشان خبر ندارم که خودم مقایسه کنم، می‌گویم که مرحوم اخوی فرمود: در حال حاضر اگر کسی می‌خواهد ابتدائاً تقلید کند، بدون هیچ شک و شبهه‌ای از رهبر معظم انقلاب تقلید کند. ضمن آنکه نسبت به اعلمیت هم می‌فرمودند که تقلید از مقام معظم رهبری صورت بگیرد. (۱)

 

———————————————————————————————————————–

 

 

نظر “حضرت آیت الله محمد مؤمن” درباره ی مرجع تقلید اعلم، از لسان آیت الله شیخ کاظم صدیقی (دام ظله) به عنوان شخصیتی امین، ثقه، صادق و مورد اعتماد:

بنده هم درس آقا را دیدم، هم درس مراجع دیگر را؛ اسم نمیارم، خیلی ها رو دیدم.

حضرت آقا هیچ کم ندارند.

تشخیص اعلمیت، کار به این سادگی نیست؛ باید همه را در همه ی فروع دیده باشید؛

ولی اطلاعی که من ملموس دارم، آقا را اعلم یا در ردیف اعلم می دانم.

مرحوم آقای هاشمی شاهرودی، حضرت آقا (حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) را اعلم می دانست.

مرحوم آقای راستی کاشانی، حضرت آقا را اعلم می دانست.

مرحوم آقای مؤمن، حضرت آقا را اعلم می دانست.

و شما مجازید که از قول من نقل کنید. (۲)

 

———————————————————————————————————————–

 

نظر “حضرت آیت الله محمد مؤمن” درباره ی مرجع تقلید اعلم، از لسان آیت الله شیخ محسن محمدی عراقی معروف به محسن اراکی (۳) به عنوان شخصیتی امین، ثقه، صادق و مورد اعتماد:

آن‌هایی که در بُعد علمی مقام معظّم رهبری تشکیک می‌کنند، یا آشنا نیستند با تاریخ علمی مقام معظّم رهبری و تلاش‌ عالی علمی ایشان و حضور علمی فعّال ایشان در عرصه‌های علمی، یا اینکه انسان‌های فاسدی هستند که دل مریضی دارند و دوست دارند که اساساً در همه مبانی انقلاب، خدشه وارد کنند و چون می‌بینند که رهبریِ انقلاب یکی از مهم‌ترین بلکه مهم‌ترین پایه انقلاب است، برای تضعیف این پایه انقلاب این حرف‌ها را می‌زنند.

در بین کسانی که با حوزه علمیه، به‌ویژه حوزه‌های ایران از جمله مشهد آشنا هستند، کسی وجود ندارد که در بنیه علمی مقام معظّم رهبری تشکیک کند. مقام معظّم رهبری پیش از انقلاب از اساتید مبرّز و بالای مشهد به‌شمار می‌آمدند و از همان روزگار، اجتهاد و فقاهت ایشان برای همه کسانی که با علمای مشهد و حوزه مشهد آشنا بودند مسلّم بود و این معنا، جای تشکیک ندارد.

بعدها هم که به رهبری انتخاب شدند، در جلسات علمی که با بزرگان حوزه داشتند، همه تحت تأثیر بنیه علمی ایشان و تحت تأثیر عظمت علمی ایشان و قوّت علمی ایشان قرار گرفتند. بزرگانی همچون مرحوم آیت‌الله‌العظمی خاتم یزدی، مرحوم آیت‌الله‌العظمی مؤمن قمی، مرحوم آیت‌الله‌العظمی محمّد روحانی، مرحوم آقای احمدی میانجی، مرحوم آقای طاهری خرّم‌آبادی و بزرگانی که هنوز هم هستند که توانسته‌اند در جلسات علمی حضور پیدا کنند با ایشان، همه، برجستگی علمی ایشان را در سطح بسیار بالا دانسته‌اند و بسیاری از این آقایان صریحاً‌ به اعلمیّت فقهی ایشان (حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) شهادت داده‌اند و این خود، نشان‌دهنده آن برجستگی علمی ایشان است. به اضافه اینکه تعدادی از مباحث علمی ایشان منتشر شده و این مباحث علمی، خود گواه بر توان علمی ایشان و برجستگی علمی ایشان است. (۴)

 

 

منابع:
(۱) پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، کد خبر: 8334، تاریخ انتشار: 7 اسفند 1400 (https://www.shora-gc.ir/0002AQ)
(۲) مجتمع بقیه الله الاعظم (عج الله تعالی فرجه الشریف) قبل از سخنرانی حضرت آیت الله شیخ کاظم صدیقی در تاریخ 3شنبه، 7 آذر 1402 مصادف با 14 جمادی الاولی 1445 در دفتر فرمودند و صوت آن در آرشیو مرکز تخصصی احکام جامع موجود است. که متن ذیل، عین کلام معظم له است که از روی صوت پیاده شده است.
(۳) وی از فقهای شیعه است که از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۵ نماینده استان خوزستان و سپس از سال ۱۳۹۵ تاکنون نماینده استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری و از سال ۱۴۰۱، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
وی در نجف، عراق متولد شد و تحصیلات خود را در حوزه علمیه نجف شروع کرد. او در سال ۱۳۵۴ به ایران آمد و پس از استقرار جمهوری اسلامی به ریاست دادگاه‌های انقلاب اسلامی آبادان و خرمشهر، ریاست دادگاه‌های انقلاب اسلامی خوزستان، ریاست دادگستری استان خوزستان و امامت جمعه دزفول منصوب شد. در زمان جنگی تحمیلی، وی امام جماعت مسجد نجفیه دزفول را هم بر عهده داشته‌است. در سال ۱۳۷۳ به مدت ده سال به عنوان نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران به انگلستان اعزام شد و مرکز اسلامی انگلیس را پایه نهاد و سرپرستی کرد. رهبر ایران او را در ۲۰ تیر ۱۳۹۱ به دبیر کلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب کرد. اراکی در سال ۱۳۹۸ پیش از پایان دوره حکم خود به منظور تمرکز بر فعالیتهای علمی از این سمت کنار رفت.
ایشان هم‌اکنون مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس دانشکده اصول الدین است.
(۴) سایت رسمی آیت الله شیخ محسن اراکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا