چند فرع فقهی پیرامون آرایش و زینت بانوان در مقابل نامحرم ” به مناسبت ۱۷ رمضان، روز معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) “
در حدیث معراج نقل شده که پیامبر اعظم (صلّیالله علیه و آله و سلّم) فرمودهاند:
وَ رَأَيْتُ امْرَأَةً تَأْكُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا وَ النَّارُ تُوقَدُ مِنْ تَحْتِهَا… وَ أَمَّا الَّتِی کَانَتْ تَأْكُلُ لَحْمَ جَسَدِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ تُزَيِّنُ بَدَنَهَا لِلنَّاس (۱)
زنی را دیدم که گوشت بدن خویش را میخورد و آتش از زیر او شعله میکشید… آن زنی بود که خود را برای نامحرمان زینت میکرد.
چند فرع فقهی پیرامون آرایش بانوان
مقام معظم رهبری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (حفظهالله تعالی):
آرایش در برابر نامحرم:
اگر آرایش بهگونهای است که عرفاً زینت محسوب میشود، باید از نامحرم پوشانده شود و فرقی بین اهداف آرایشکردن نیست.
نگاه مرد به چهرهی نامحرم:
نگاه مرد به زن آرایشکرده نامحرم مسلمان (اگر چه آرایش خفیف باشد)، جایز نيست.
آرایشگری بانوان و گرفتن اجرت:
برای خانم آرایشگر، آرایش زنان و اجرت گرفتن در برابر آن فینفسه اشکال ندارد؛ به شرطی که بهمنظور نشاندادن به نامحرم نباشد و اگر میداند که آنها آرایش را برای امر حرام انجام میدهند، نباید انجام دهد و پولی که میگیرد، حرام است. (۲)