نماز و روزهی دانشجویان
حکم نماز و روزه برای دانشجویان در دانشگاه چگونه است؟
(فکر میکنم منظور جایی است که وطن خودشان نیست)
به فتوای حضرت آقا
سروران من، دانشجویانی که به شهر دیگری میروند که حالا یک ترم یا چند ترم در دانشگاهی تحصیل کنند، چند صورت دارد:
۱) چنانچه در آن شهر (شهر دانشجویی) قصد دهه کنند: این مشخص است نمازشان کامل است. همچنین اگر سی روز مردد بمانند، از روز سی و یکم کامل است. همچنین اگر مقر موقت و وطن حکمی آنها محسوب شود، طبق فتوای حضرت آقا نمازشان تمام و روزه هم صحیح است ولو دو روز بخواهند بمانند. چون اکثر دانشجویان میگویند: حاجآقا سی روز مردد که نیستیم، قصد دهه هم که نمیکنیم، شنبه تا سهشنبه، شنبه تا چهارشنبه اینجاییم و پنجشنبه جمعه برمیگردیم شهرمان، لذا قصد دهه منتفی است.
چنانچه مدت اقامت شما در آن شهر آنقدر طولانی است که وطن حکمی شما محسوب شده…
وطن حکمی کجاست؟
حضرت آقا میفرمایند: چنانچه دانشجو یا غیردانشجو، شاغل یا غیرشاغل، فرقی ندارد، جایی را انتخاب کند که حداقل حدود یکی دو سال آنجا باشد، بهگونهای که عرفاً به او مسافر نگویند، گرچه آن شهر، وطن شما نیست (با یک سال دو سال که وطن نیست وطن باید سالیان متمادی باشد) اما حکم وطن را برای شما دارد و احکام توطّن بار میشود. یعنی چه؟ یعنی نماز تمام و روزه هم صحیح است.
لذا این دانشجوی عزیز چنانچه مثلاً میگوید: حاجآقا من فقط ۶ ماه میخواهم بروم یا ۳ ماه میخواهم بروم، آنجا مقر شما نمیشود و وطن حکمیتان نیست. اما اگر میگوید: من چهار سال است دارم میروم اینجا، یک سال گذشته سه سال دیگر هم هستم یا از همینالان چهار سال میخواهم در این شهر باشم؛
میفرمایند: چنانچه عرفاً به شما مسافر نگویند، از حیث وطن حکمی نمازتان تمام و روزه هم صحیح است.
اما غیر این صور؛
یعنی میگوید: حاجآقا من قصد دهه نمیکنم، سی روز مردد هم نیستم، وطن حکمی هم نیست، ۳ ماه، ۶ ماه، ۸ ماه، ۱۰ ماه میخواهم اینجا باشم وطن حکمیام نیست؛
حضرت آقا میفرمایند: چنانچه شما کثیرالسفر نباشید، نماز شکسته، روزه هم حرام است اما اگر عرفاً کثیرالسفر محسوب شوید، مثلاً سه ماه هر روز رفت وآمد میکنید ولو حالا تعطیلات نروید یا مثلاً به مدت ۸ یا ۹ ماه هفتهای یک سفر دارید که عرفاً کثیرالسفر محسوب شوید، چنانچه دانشجوی بورسیه باشید مثل دانشجویان دانشگاه افسری یا فرهنگیان، آنجا نماز تمام و روزه هم صحیح است اما اگر بورسیه نباشید، بنا بر احتیاط واجب نمازتان را هم شکسته و هم تمام بخوانید و در ماه مبارک، هم روزه بگیرید و هم بعد از ماه مبارک در وطن خودتان قضای روزهها را در خدمتتان هستیم.
به فتوای جدید حضرت آقا؛ فرد کثیرالسفر از همان استارت کار، نمازش کامل است.
به فتوای سابق این نیست در اجوبة الإستفتائات و رسالهی آموزشی و امثالهم، غیرمطلب حقیر هست.
طبق فتوای جدید از همان شروع کار، استارت کار، بای بسمالله همین که میدانم ۳ ماه میخواهم رفت وآمد کنم، از همان سفر اول نماز تمام است.
خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم؛ چنانچه قصد دهه کند یا سی روز مردد بماند یا وطن حکمیاش باشد، نماز تمام و روزه صحیح است اما در غیر این صور، چنانچه کثیرالسفر نباشد، نماز شکسته و چنانچه کثیرالسفر باشد، بورسیه کامل، غیر بورسیه جمع.