داستان های فقه آموز

ماجراهای فقه‌آموز (قسمت ۲۰)

#ماجراهای_فقه‌آموز (قسمت ۲۰)

داستان فقهی: سوژه‌ی ناخواسته

نسرین شیفته عکاسی بود. به تازگی یک دوربین حرفه‌ای خریده بود و هر جا می‌رفت، آن را همچون همراهی همیشگی با خود می‌برد. از هر صحنه زیبا و دلنشین تصویری ثبت می‌کرد و شب‌ها، عکس‌های روز را مرور می‌کرد؛ هر کدام که به دلش نمی‌نشست، بی‌درنگ پاک می‌کرد.

یک شب، ناگهان تصویری غیرمنتظره دید، بانویی در خودرویی پارک‌شده، بدون حجاب و با آرایشی غلیظ.
حسابی جا خورد. سوژه‌ی او در آن لحظه چیز دیگری بود ولی این خانم هم داخل قاب دوربین جای گرفته بود و خودش سوژه‌ی پنهان تصویر شده بود.

یک سؤال به ذهنش رسید:
«حکم شرعی این عکس چیه؟»

بی‌درنگ به زهرا، دوست قدیمی‌اش که طلبه سطح دو حوزه بود، پیام داد و ماجرا را شرح داد.

چیزی نگذشت که گوشی‌اش لرزید.
پیام زهرا روی صفحه:
«نسرین جون! چون اون خانم در ملأعام بوده، اصل ثبت تصویرش اشکالی نداره. اما باید حواست باشه که ارسال و انتشار این عکس نباید باعث اشاعه‌ی فحشا بشه، حتی اگر عمدی نبوده باشه. البته در غیر این صورت هم حضرت آقا احتیاط واجب دارن که عکس خانمی که حجاب شرعی نداره نباید منتشر بشه».

نسرین چند بار پیام را خواند. بعد نگاهش را به عکس دوخت؛ نفس عمیقی کشید، لبخندی تلخ زد.
همینطور که ذهنش درگیر این ماجرا بود در یکی از صفحات مجازی با وصیتنامه شهید محمدرضا شیخی مواجه شد:
«خواهران جهاد شما، حجاب شماست. در جامعه امروزی ارزش زن به حجاب و تقوای اوست نه به بی بند باری و بی عفتی او، در جامعه‌ای که هر خیابان و کوچه‌اش چندین کشته و زخمی برای اسلام دارد بی حجابی و بی عفتی معنایی ندارد.»

اینجا بود که تصمیم گرفت تصویر را از حافظه دوربین پاک کند.

۱۹ آگوست (۲۸ مرداد) – روز جهانی عکاسی

 

✅ حکم شرعی:

1️⃣ عکاسی از افرادی که در ملأعام می‌باشند اشکال ندارد، در غیر این صورت ــ مثلاً در خانه ی شخصی فرد ــ جایز نمی‌باشد.

2️⃣ خودرو در محل دید عموم، مکان شخصی نیست و کشف حجاب در مقابل نامحرم حرام است.

3️⃣ اگر عکاسی منع قانونی داشته باشد یا مستلزم نگاه حرام به نامحرم ــ مثل نگاه به‌صورت آرایش‌کرده زن یا نظر کردن با شهوت و یا خوف شهوت ــ بوده، جایز نیست.

4️⃣ انتشار عکس زنان اگر بدون حجاب شرعی باشند، بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
همچنین اگر انتشار عکس، موجب اشاعه‌ی فحشاء در جامعه باشد و یا مفاسد دیگری داشته باشد، (بنا بر فتوا) جایز نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا