سؤال:
آیا سکه بهار آزادی و طلای خانمها یا زرگرها زکات دارد و زکات آن چه مقدار است؟ خمس آنها چگونه است؟
حضرت امام خميني (ره) :
زکات ندارد.
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای:
سکه بهار آزادی و زینت آلات خانمها زکات ندارد و چنانچه آن را با پول غیر مخمس که متعلق خمس بوده خریده باشد و جزء مونه حساب نشود خمس دارد.
حضرت آیت الله العظمی بهجت:
بله، رواج به مثل مهر قرار دادن، كافی است؛ لذا سکه اگر به حدّ نصاب باشد زکات دارد و طلاهای دیگر زکات ندارد و اگر خانم آنها را استعمال می کند خمس هم ندارد.
حضرت آیت الله العظمی تبريزی:
زكات تعلق نمي گيرد زيرا در اين زمان چنين طلايي وجود ندارد.
حضرت آیت الله العظمی خويی:
اگر در بازار مورد معامله قرار نمي گيرد، زكات ندارد.
حضرت آیت الله العظمی شبيري زنجانی:
متعلق زكات نيستند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی:
زکات ندارد و اضافه بر هزینه سال باشد خمس دارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
زکات ندارد؛ زيرا رواج بازاري مانند اسكناس را ندارد. و اگر خانمها طلا را به منظور زینت خود تهیه نمایند و زائد بر شأن نباشد و از درآمد بین سال تهیه شده باشد خمس ندارد و اگر سرمایه کاسبی قرار دهد مانند زرگرها خمس دارد که براساس ارزش آن است. پس اگر بعد از ادای خمس آن که فرضا یک میلیون تومان است چنانچه در سال دیگر ارزش آن مقدار طلا که داشت و سرمایه بود یک میلیون و دویست هزار تومان شده بود باید خمس دویست هزار تومان اضافی را بدهد.
حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی:
زكات تعلق نمی گيرد.
حضرت آیت الله العظمی گلپايگانی:
زكات تعلق نمي گيرد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
طلاهای عصر و زمان که مسکوک به سکه رایج معامله نیست زکات ندارد ولی چنانچه مورد نیاز جهت زینت زنان نباشد یا اضافه بر شأن و نیاز آنها باشد و سال خمسی بر آن بگذرد خمس دارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی [1] :
سکه بهار آزادی زکات دارد و طلا و جواهرات خانمها اگر در حد نیاز باشد خمس ندارد ولی طلا فروشها با رعایت سایر شرایط، باید خمس خود را بدهند و در رابطه با مقدار زکات سکه بهار آزادی به مسئله 1894 توضیح المسائل مراجعه شود.
حضرت آیت الله العظمی وحيد خراسانی:
زكات ندارد. [2]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] نکته: در استفتائی دیگر احتیاط واجب آورده اند. متن پاسخ اینچنین است:طلا و نقره سكه داري كه معامله با آن رايج باشد اگر به حد نصاب برسد بنابر احتياط واجب بايد زكات آن را بدهند.
[2] تحريرالوسيله، 1424،ج1، ص295 الثانی / راهنمای فتاوا، ص123، س1 / استفتائات جديد آیت الله تبریزی، ج1، ص160، س772 / استفتائات آیت الله خویی، ص189، با استفاده از س 598 / المسائل المنتخبه آیت الله سیستانی، ص247، الثالث / جامع الاحكام آیت الله صافی گلپایگانی، ج1، ص152و 153، با استفاده از س538 و 543 / جامع المسائل آیت الله فاضل لنکرانی، ص162 و163، س625 و 626 / مجمع المسائل آیت الله گلپایگانی، ج1، ص409، با استفاده از س1 / احكام بانوان آیت الله مکارم شیرازی، ص132، س427 / منهاج الصالحين آیت الله وحید خراسانی، ج2، ص321، م1110 (الثاني) / توضيح المسائل آیت الله وحید خراسانی، ص544، م1917 / سایت استانها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سوالات نمایندگی ها ، شماره استفتاء: 446875 / احکام ویژه (600 مسأله مورد نیاز)، ص81، م216 و 217 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 8، قسمت زکات، ص9 / مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج6، ص183 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید