پرسش و پاسخسؤالات خمسسؤالات فرهنگی و اجتماعیسؤالات نماز

رفت‌وآمد و نماز در خانه افرادی که اهل خمس نیستند ـ حکم تصرف در اموال كسانی كه خمس نمی‌دهند

پرسش:

باسلام لطفاً حکم صور مختلف خواندن نماز درمنزل کسی که یااهل خمس نیست ویا کسی که دراین مسئله اهل غفلت است ویا به باور خودش به او خمس تعلق

نمی‌گیرد و… را بیان فرمایید. اجرکم عندالله

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی رفتن به منزل کسانی که خمس مالشان را نمی‌دهند و استفاده از اموال آنان (با اجازه و رضایت آنان) درحالی‌که انسان می‌داند با اموالی که خمس آن را نداده‌اند از مهمان پذیرایی می‌کنند، برای شیعه دوازده‌امامی جایز است و در کلّیه موارد مذکور، گناه آن بر عهده کسی است که خمس مالش را نداده است. (۱)

همچنین کسی که مالی از دیگری به دست آورد و شک نماید که به آن مال خمس تعلّق می­گرفته یا نه می‌تواند در آن مال تصرّف نماید، بلکه اگر یقین هم داشته باشد که به آن مال خمس تعلق‌گرفته و صاحب‌مال، خمس آن را نداده، چنانچه گیرنده، شیعه اثناعشری (دوازده‌امامی) باشد، می‌تواند در آن تصرّف نمايد.

شایان‌ذکر است؛ اگر مالی که به آن خمس تعلق‌گرفته است، از کافر یا کسی که به پرداخت خمس عقیده ندارد، یا از فردی که عقیده به خمس دارد؛ ولی خمس نمی‌دهد، در اختیار شیعه دوازده‌امامی قرار گیرد، واجب نیست خمس آن را بپردازد (۲) و به‌طورکلی آنچه از اموال کسانی که خمس نمی‌دهند (۳)، از طریق معامله یا به طور مجانی یا به‌واسطه ادای دین و سایر طُرُق مشروع، به ملک شیعه اثناعشری منتقل می‌شود، برای او مباح و حلال است هرچند یقین داشته باشد که خمس به این اموال تعلق‌گرفته است و مالک آن، خمس آن اموال را نپرداخته است. (۴)

خواندن  رسید خمس، بدون مهر مرجع

شایان‌ذکر است که حکم مالی که خمس آن داده نشده و به ارث می‌رسد، تفصیلی دارد که در صورت نیاز، مجدد سؤال بفرمایید.

 

 

منابع:
(۱) شایان‌ذکر است اگر فردی که خمس مالش را نمی­دهد، حکم شرعی را نمی­داند، در صورت جمع بودن شرایط ارشاد جاهل، شخص موظّف است او را ارشاد نماید و اگر با وجود دانستن حکم شرعی، عمداً خمس نمی­دهد، در صورت جمع بودن شرايط امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، باید او را از این منکر، نهی نمايد.
(۲) لکن اگر به‌عنوان‌مثال، آن شیء به شیعه دوازده‌امامی هدیه داده شده باشد یا آن را با درآمد اثنای سال خویش خریداری کرده باشد، شیء مذکور جزء درآمد همان سال وی (شیعه دوازده‌امامی) محسوب می­شود که چنانچه تا انتهای سال خمسی باقی بماند و صرف در مؤونه نشود، مشمول خمس می­گردد و وی باید خمس آن را بپردازد.
(۳) شایان‌ذکر است در این حکم فرقی نیست که ندادن خمس ازروی‌عمد و عصیان  بوده یا از روی غفلت یا به سبب اینکه معتقد بوده فلان شیء خمس ندارد  هرچند این اعتقاد ناشی از جهل به‌حکم باشد.
(۴) منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الخمس، المبحث الاول، فیما یجب فیه الخمس، ص۳۸۱، م ۱۲۵۸ ـ توضیح المسائل جامع، ج۱، ص۶۸۱، م۲۳۷۴ ـ مسائل خمس و زکات، ص ۷۸ و ۷۹، م ۱۱۱ و ۱۱۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا