أعلم مراجع تقلید از دیدگاه علماء

حضرت آیت الله حاج سید محمد علی فقیهی

باسمه تعالی

در بین مراجع تقلید عظام به نظر می رسد حضرت آیة الله العظمی امام خامنه ای اعلم از دیگران هستند.
اولاً ایشان در طول دوران انقلاب هیچگاه مباحث علمی را رها نکردند و همیشه به تدریس مشغول بودند و قبل از انقلاب کفایه تدریس می کردند.
ثانياً تیز فهمی ایشان سبب شده که آنچه دیگران مثلاً در مدت دو ساعت به نتیجه می رسند ایشان در مدت ده دقیقه به نتیجه برسند.
ثالثاً جامعیت ایشان در علوم و فنون مختلف تأثیر در بهتر استنباط نمودن احکام فقهی دارد؛ مثلاً کسی که ماهیت معاملات بورس یا معاملات و قوانین بانکی یا شبیه سازی یا تغییر جنسیت و مانند اینها را می داند بهتر می‌تواند حکم به حلیت یا حرمت دهد تا کسانی که با اگرها و شرط و شروطها پاسخ دهند که گاهی این اگرها در تطبیق یا خارج، واقعیت ندارد.
رابعاً تسلط ایشان بر رجال و كلاً تاریخ زندگی افراد حتی اگر در رجال حدیث نباشند و شناخت علمای سلف، سبب می شود در صحت و سقم روایات اظهار نظرهای عمیق‌تری داشته باشند.
خامساً ایشان مسلط بر سبك كتب مختلف فقهی قدما می باشند که می تواند تاثیر در استنباط داشته باشد.
این امور سبب می شود نظر حقیر به اعلمیت ایشان در بین مراجع باشد.

 

۱۴۰۳/۴/۴
سید محمد على فقیهی

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام علیکم
    درست است باید از علما اطاعت کنیم و از هرکس گفتند تقلید کنیم، من هم چون علمای دیگر در این سایت را خوانده بودم، مرجعم رهبری معظم آیت الله خامنه ای کردم. ولی آیت الله فقیهی که تا به حال نمیشناختمشون ولی خیلی منطقی و استدلالی با دلیل جواب دادند و واقعا قلبم آرام شد و بیشتر به یقین رسیدم از رهبری تقلید کنم. خدا ایشان و شما و رهبری را حفظ کند. ممنون از سایت خوبتون و خصوصا این که نظر علما رو آوردید که از چه کسی تقلید کنیم. من با خیال جمع مرجعم را انتخاب کردم. تا الآن مرجع نداشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا