أعلم مراجع تقلید از دیدگاه علماء

حضرت آيت الله سيد اسماعيل هاشمى

ایشان در حدود سال ۱۳۴۰ه.ق در اصفهان مشغول فراگیری علوم حوزوی شد. در زمانی که آیت‌الله بهبهانی هر ساله در فصل تابستان به اصفهان تشریف می‌آوردند، از اعضای حوزه استفتایی معظّمٌ‌له بوده و از محضر ایشان بهره‌های شایانی برد. وی پس از مدتی توقف و ادامه تحصیل، برای گرفتن جواز سفر به نجف اشرف و ادامه تحصیلات در آن حوزه مقدّس، از اصفهان به شهر مقدّس قم رفت. از جمله اساتید ایشان می‌توان به میرزا احمد مدرس، شیخ محمدجواد فریدنی، سید زین‌العابدین طباطبایی ابرقویی، آیت‌الله حاج محمدجواد بیدآبادی، آیت‌الله حاج شیخ مهدی نجفی، آیت‌الله شیخ امجدالدین نجفی (معروف به مجد العلماء)، آیت‌الله شیخ محمدرضا کلباسی، مرحوم آیت‌الله سید زین‌العابدین طباطبایی ابرقویی و ‌آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی اشاره کرد. برخی از آثار ایشان شامل «ذریعة الزائر یا رهبر زوّار»، «درّة البیضاء فی فضائل سیّدة النساء یا لؤلؤ درخشان»، «ملتقطات فی التعقیبات»، «مشترکات و المختصات للصلوات» می‌باشد. ایشان نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس خبرگان رهبری (دوره دوم و سوم) بود.

 

———————————————————— 

 

حضرت آيت الله سيد اسماعيل هاشمى

متن دست‌نوشته‌ی معظّمٌ‌له

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين و الصلوة و السلام على نبيه محمد (صلى الله عليه و آله الطاهرين)

ارتحال شيخ الفقهاء و المجتهدین مرحوم آیة اللّه العظمی اراکی (نوّر اللّه مضجعه الشریف) را به ساحت مقدس حضرت بقیة اللّه الاعظم و مقام معظم رهبری و جهان تشیع تسلیت عرض نموده و در مورد سؤال مطروحه باید عرض کنم که وجود پر برکت حضرت آية اللّه العظمی خامنه ای را مصداق بارز روایت « وَ أَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ، حَافِظاً لِدِينِهِ، مُخَالِفاً لِهَوَاهُ، مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوهُ. » (۱) دانسته و در شرایط فعلی که حفظ نظام از اوجب واجبات است، تقلید از معظّم له را مجزی و مبرئ ذمّه می دانم. امید است در ظلّ عنایات خداوند متعال و مرجعیّت آن بزرگوار، شاهد اقتدار و عزّت اسلام و مسلمین باشیم.

و السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته
سید اسماعیل هاشمی
۷۳/۹/۱۲

 

 

منبع:
(۱) التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص300، [سورة البقرة(2): الآيات 78 الى 79] / تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏2، ص 60، [سورة البقرة(2): الآيات 75 الى 84] / وسائل الشيعة، ج‏27، ص131، ح33401

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا