پرسش و پاسخسؤالات طهارت و نجاساتسؤالات معاملات

بیع حیوانات حرام‌گوشت به کفار و قائلین به حلّیّت آن

پرسش:

آیا فروش گوشت حيوانات حرام گوشت (قورباغه, خرگوش و…. ) برای کافر و کسانی که آن را حلال می‌شمارند جایز است؟ البته مرکز تهيه اين

مواد در ايران است! هم چنين ایا مسلمان مالک پول اين معامله می‌شود؟

در پاسخ علاوه بر نظر رهبری معظم ،نظر حضرات صافی گلپايگانی,وحيد خراسانی, سید ابوالقاسم خویی، سید محمدصادق روحانی، نوری

همدانی, شبيری زنجانی,مکارم شیرازی,جعفری سبحانی، محمدتقی بهجت، محمد سعيد حکيم، سيد علی سيستانی، مظاهری اصفهانی،

محمد اسحاق فياض و امام خمينی ره مدنظر است!

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

مقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی):

برای اطلاع از فتاوای کامل و تفصیلی مقام معظم رهبری اینجا را کلیک نمایید.

 

آیت‌الله بهجت (رحمةالله علیه):

برای اطلاع از فتاوای کامل و تفصیلی آیت‌الله بهجت اینجا را کلیک نمایید.

 

آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله تعالی):

برای اطلاع از فتاوای کامل و تفصیلی آیت‌الله‌العظمی سیستانی اینجا را کلیک نمایید.

 

آیت‌الله خویی (رحمةالله علیه):

برای اطلاع از فتاوای کامل و تفصیلی آیت‌الله خویی اینجا را کلیک نمایید.

 

آیت‌الله تبریزی (رحمةالله علیه):

برای اطلاع از فتاوای کامل و تفصیلی آیت‌الله تبریزی اینجا را کلیک نمایید.

 

آیت‌الله صافی گلپایگانی (رحمةالله علیه):

برای اطلاع از فتاوای کامل و تفصیلی آیت‌الله صافی گلپایگانی اینجا را کلیک نمایید.

 

آیت‌الله سید سعید حکیم (رحمةالله علیه):

چنانچه فایده متعارف آن خوردن است، جایز نیست. (۱)

آیت الله اسحاق فیاض (حفظه‌الله تعالی):

جایز نیست. (۲)

 

آیت‌الله حسینی شاهرودی (رحمةالله علیه):

جائز نیست.(۳)

 

خواندن  بیع حیوانات حلال گوشتی که ذبح شرعی نشده به کفار و قائلین به حلّیّت آن

آیت‌الله‌العظمی مرحوم فاضل لنکرانی (رحمةالله علیه):

فروش گوشت حیوان حرام‌گوشت برای خوردن به کافر و کسانی که آن را حلال می‌شمارند نیز جایز نیست. (۴)

 

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی (حفظه‌الله تعالی):

فروش گوشت حیوان حرام‌گوشت برای خوردن به کافر و کسانی که آن را حلال می‌شمارند نیز جایز نیست. (۵)

 

آیت‌الله مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی):

خالی از اشکال نیست مگر برای مصارف غیرخوراکی. (۶)

برای توضیحات بیشتر و تفصیلی فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی اینجا را کلیک نمایید.

 

آیت‌الله نوری همدانی (حفظه‌الله تعالی):

مطلقاً جایز نیست و بیع آن نیز باطل است مگر زمانی که منفعت محلله ی معتنا به نزد عرف داشته باشد و فرد خریدار به همین عنوان بخرد

فروشنده هم به همین عنوان بفروشد. (۷)

 

آیت‌الله وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی):

خریدوفروش باطل و حرام است.

و اگر خریدار کافری باشد که در پناه اسلام است پولی که از او می‌گیرد حرام است و نمی‌شود در آن تصرف کرد مگر راضی باشند که فروشنده در

آن تصرف نماید که در این صورت تصرفات غیر متوقف بر ملکیّت، جایز است. (۸)

 

 

منابع:
(۱) استفتاء خصوصی کتبی از معظم له
(۲) استفتاء خصوصی کتبی از معظم له
(۳) دفتر آیت‌الله‌العظمی شاهرودی، بخش استفتاء، شماره استفتاء: ۹۴۷۰۲۲
(۴) سایت رسمی معظم له، بخش استفتائات، کد رهگیری ۹۴۰۴۰۳۱
(۵) سایت رسمی معظم له، بخش استفتائات، کد رهگیری ۹۴۰۴۰۳۱
(۶) سایت رسمی معظم له، بخش استفتائات، کد رهگیری ۹۴۱۰۰۸۰۱۹۱
(۷) استفتاء شفاهی از دفتر معظم له در قم و مشهد
(۸) سایت رسمی معظم له، بخش استفتائات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا