پرسش و پاسخسؤالات نمازسؤالات نماز جماعت

امام‌جماعت شدن شخصی که زبانش مادرزادی می‌گیرد

پرسش:

سلام‌علیکم

اگر کسی به‌صورت مادرزادی نمی‌تواند یک حرف رو درست تلفظ کند؛ مثلاً حرف را، رو لام تلفظ می‌کند یا حرف سین رو سر زبونی تلفظ می‌کند

آیا این شخص می‌تواند امام‌جماعت بایستد؟

 

نام مرجع تقلید:

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی)

 

پاسخ:

با عرض سلام و ادب؛

به‌طورکلی قرائت امام‌جماعت باید صحیح باشد و حمدوسوره نماز را به عربی صحیح بخواند؛ بنابراین اقتدای مأمومی که قرائتش صحیح است به امامی که قرائتش صحیح نیست – هرچند امام در عملش شرعاً معذور باشد – جایز نمی‌باشد.

همچنین اگر امام و مأموم هر دو قرائتشان صحیح نباشد و در کلمه‌‌ای که آن را اشتباه تلفّظ می‏کنند مشترک نباشند، اقتدا صحیح نیست؛ بلکه اگر در کلمه‌‌ای که آن را اشتباه تلفّظ می‌‌کنند مشترک باشند، باز هم بنا بر احتیاط واجب، اقتدا صحیح نمی‏باشد.

شایان‌ذکر است اقتدا به امامی که قرائت حمد و سوره‌‌اش صحیح نیست و شرعاً معذور از تصحیح آن است، در غیرمحلی که امام‌جماعت، خواندن حمدوسوره را از طرف مأمومین به عهده می‌‌گیرد اشکال ندارد؛ مثل‌اینکه مأموم در رکوع رکعت دوّم یا در رکعت سوّم یا چهارم به امام اقتدا نماید که محلّ قرائت گذشته است. همچنین اقتدا به امامی که اذکار رکوع یا سجود یا تشهّد یا تسبیحات اربعه و مانند آن را در نماز غلط می‌خواند و شرعاً معذور از تصحیح آن است اشکال ندارد. (۱)

نکته: انسان باید قرائت نماز را صحیح بخواند و کسی که به هیچ صورت نمی‌‌تواند همه سوره حمد را صحیح بخواند، باید به همان صورت که می‌‌تواند، بخواند به‌شرط آنکه مقداری را که صحیح می‌خواند قابل‌توجه باشد؛ ولی اگر آن مقدار ناچیز باشد، بنا بر احتیاط واجب، باید مقداری از بقیه قرآن را که می‌‌تواند صحیح بخواند به آن ضمیمه کند و اگر نمی‌تواند باید تسبیح (سُبْحانَ الله) را به آن ضمیمه کند و امّا کسی که نمی‌‌تواند به‌کلی سوره بعد از حمد را صحیح بخواند، لازم نیست چیزی به‌جای آن بخواند و درهرصورت، احتیاط مستحب آن است که نماز را به جماعت به جا آورد. (۲)

خواندن  اقتدا به غیرروحانی با وجود روحانی (نماز جماعت)

و کسی که حمد را به‌خوبی نمی‌داند باید سعی کند وظیفه خود را به یکی از صورت‌هایی که در مسئله بعد ذکر می‌شود، انجام دهد، چه با یادگرفتن یا تلقین باشد و چه با اقتدا در جماعت، یا با تکرار نماز در موارد شک باشد و اگر وقت تنگ شده است، چنانچه نماز را به‌طوری‌که در بالا گفته شد بخواند، نمازش صحیح است؛ ولی درصورتی‌که در یادگرفتن کوتاهی کرده اگر ممکن باشد، برای فرار از عقوبت، باید نمازش را به جماعت بخواند. (۳)

 

 

منابع:
(۱) منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الصلاة، المقصد التاسع: صلاة الجماعة، الفصل الثالث: شروط امام الجماعة، ص۲۴۷، الثالث / توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص۴۹۶، م ۱۷۶۳ / سایت کلیشه (سایت اختصاصی آیت‌الله سیستانی)، ویژه نمایندگان معظم له، بخش “استفتائات نجف”، با استفاده از س ۱۴۰۳۲
(۲) منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الصلاة، المقصد الخامس: افعال الصلاة و ما یتعلّق بها، المبحث الثانی: فیما یجب فی الصلاة، الفصل الرابع: فی القراءة، ص۱۹۶، م ۶۲۱ / توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص ۳۴۸، م ۱۱۷۹
(۳) منهاج الصالحین، ج۱، کتاب الصلاة، المقصد الخامس: افعال الصلاة و ما یتعلّق بها، المبحث الثانی: فیما یجب فی الصلاة، الفصل الرابع: فی القرائة، ص۱۹۶، م ۶۲۱ / توضیح‌المسائل جامع، ج۱، ص ۳۴۸، م ۱۱۸۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا