
حضرت آیت الله محمد فاضل استر آبادی
ایشان فراگیری دروس دینی را در مدرسهی بزرگ مرحوم آخوند خراسانی در نجف آغاز کرد و پس از عزیمت به ایران، در بابل، نحو و منطق را نزد مرحوم حاج شیخ محمدعلی طبرستانی فراگرفت و از پدرش و آیتالله حاج شیخ محمد کوهستانی (پدر همسرش) بهرهمند شد. در سال ۱۳۳۰ه.ش بار دیگر به نجف بازگشت و از محضر حضرات آیات حسن صافی اصفهانی، غلامرضا باقری اصفهانی، شهید سید اسدالله مدنی، محمدتقی آل راضی، مجتبی لنکرانی، مسلم ملکوتی، صدرا بادکوبهای و غلامرضا رضوانی استفاده کرد. وی در دورهی خارج فقه نیز از آیتالله سید محمود شاهرودی بهره برد. سپس نزد مرحوم آیتالله سید محسن حکیم و شیخ حسین حلی، درس خارج فقه خواند و دو دوره خارج اصول را نزد آیتالله سید ابوالقاسم خویی گذراند. ایشان همچنین در سال ۱۳۴۳ه.ش و در یک سفر رفتوبرگشت به ایران، مدتی در قم از محضر امام خمینی (قدس سره) نیز بهرهمند شد. از جمله آثار ایشان میتوان به کتابهای «راهنمای لمعه» و «عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب» اشاره کرد.
————————————————————-
به نقل از حجتالاسلاموالمسلمین دکتر انتصاری (دامت برکاته):
ابوالشهید آیت الله محمد فاضلاسترآبادی، مدیر حوزه علمیه فیضیه بابل
ایشان از شخصیتهای علمی و معنوی استان مازندران و داماد عارف واصل حضرتآیتالله کوهستانی و از فضلای نجف بودند.
در ضمنِ روحیات معنوی و اشراف به مباحث فقهی و تربیت طلاب حوزه علمیه فیضیه بابل، دارای بصیرت انقلابی و فهم سیاسی بالایی بودند.
حجتالاسلاموالمسلمین حاجعبدالصالح انتصاری میفرمودند: بعد از ارتحال مرجع عالیقدر حضرتآیتاللهشاهرودی در نجف خدمت ایشان رسیدم و عرض کردم نظر حضرتعالی نسبت به مرجعیت بعد از آیت الله شاهرودی چیست؟ ایشان فرمودند: حضرت آیت الله العظمی روح الله خمینی(ره).
در جلسه علما و فضلای استان مازندران که در خصوص اعلام نظر نسبت به مرجعیت شیعه در بابل برگزار شد، ایشان با قدرت نسبت به متعین بودن امر مرجعیت نسبت به مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهای(حفظه الله) موضعگیری نموده و نظر صریح ایشان نسبت به مرجعیت، بلکه اعلمیت مقام معظم رهبری فصل الخطاب آن جلسه بود.
معرفی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) در جایگاه مرجعیت با توجه به شرایط سیاسی زمان یکی از شاخصه های بصیرت ایشان محسوب میشد.