پوستر

وظیفه ی مقصر در تصادفات (بمناسبت 26 آذر، روز حمل و نقل و رانندگان)

پرسش:

فردی که تصادف می‌کند، چه مقدار هزینه باید بدهد؟

آیا فقط پول صافکاری را ضامن است؟ یا افت قیمت؟ یا مابه‌التفاوت سالم و معیوب؟

 

پاسخ:

مقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی):

مقصر در تصادف ضامن خسارت نقصی است که وارد کرده است و اگر افت قیمت خودرو به‌طوری باشد که عرفاً خسارت و ضرر صدق کند، ضامن آن نیز می‌باشد.

 

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی):

اگر در اثر سانحۀ رانندگی، وسیله نقلیّۀ فرد آسیب ببیند و دچار افت قیمت گردد، فرد مقصّر ضامن افت قیمتی که بر اثر تصادف ایجاد شده می‌باشد.

شایان‌ذکر است، اگر کاهش قیمت وسیلۀ نقلیّه از خرج تعمیرات آن بیشتر باشد، پرداخت مبلغ تعمیر به‌تنهایی کافی در رفع ضمان نیست.

مثلاً اگر قیمت ماشین در اثر تصادف ۲۰ میلیون تومان کاهش یابد، ولی هزینۀ تعمیر و صافکاری آن ۱۰ میلیون تومان باشد، پرداخت ۱۰ میلیون تومان، کافی نیست و فرد مقصّر علاوه‌برآن باید ۱۰ میلیون تومان دیگر نیز بپردازد؛ مگر آنکه طرف مقابل به پرداخت هزینۀ تعمیر و صافکاری رضایت داده و باقیماندۀ آن را ابراء ذمّه نموده و ببخشد.

 

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی):

درصورتی‌که در عرف محل، افت قیمت را نیز جبران می‌کنند به همان صورت عمل کند و الا واجب نیست و ظاهراً فعلاً در عرف، افت قیمت را محاسبه نمی‌کنند مگر اینکه تفاوت قیمت سالم و معیوب بسیار زیاد باشد.

دریافت فایل با کیفیت:

تصویر ۱ – تصویر ۲

 

 

منابع:
استفتاء از مقام معظم رهبری، سؤالات شماره: ۱۱۲۳۷۸۲ و ۱۲۳۳۹۶۰ / توضیح‌المسائل جامع، ج۲، ص۷۰۶، م ۱۵۶۲ / سایت رسمی آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، بخش استفتائات.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا