رسانه

وجوب تحصیل دروس حوزوی و تبلیغ دین برای کسی که استعداد آن را دارد

[vc_post interval=”3″ images=”6736″ img_size=”full”]

در روایتی از حضرت امام موسی‌بن‌جعفرالکاظم (علیه‌السلام) نقل است:

تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة، و تَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا، و فَضلُ الفَقیه علی العابد كَفَضلِ الشمسِ علی الكواكب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً (۱)

در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقام‌های والا و مراتب شکوهمند در امور دین و دنیاست و برتری فقیه بر عابد، مانند برتری آفتاب است بر ستارگان؛ و کسی که در دینش فهم عمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را برای او نمی‌پسندد.

 

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی):

طلبه‌شدن و درس‌خواندن، واجب کفایی است، و رضایت والدین هم لازم نیست ولی درهرحال باید به‌گونه‌ای باشد که موجب ایذاء ایشان نگردد.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی (حفظه‌الله تعالی):

باتوجه‌به اینکه روحانیون واجد شرایط موجود پاسخگوی نیازهای داخل و خارج کشور نیستند، تحصیل علوم دینی برای کسانی که آمادگی دارند، شکل واجب عینی به خود گرفته است و تحصیل رضایت والدین جهت ورود به حوزه علمیه لازم نیست، امّا نسبت به زنان واجب کفایی است. (۲)

 

 

دریافت فایل با کیفیت تصاویر:

تصویر ۱

 

منابع:
(۱) تحف‌العقول، ص۴۱۰ / بحار الأنوار، ج۱۰، ص۲۴۷، ح ۱۳
(۲) سایت رسمی آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، بخش استفتائات / استفتاء از مقام معظم رهبری، شماره سوال: ۱۳۷۲۱۹۷ و ۱۳۶۸۷۴۷ و ۸۵۳۶۹۶ و ۸۵۵۹۱۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا