رسانه

شهادت بر عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در اذان و اقامه

[vc_post interval=”3″ images=”5166″ img_size=”full”]

شهادت بر عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در اذان و اقامه به‌عنوان تقرّب و تبرّک، نه به‌عنوان جزئی از اذان و اقامه آن‌چنان که شهادت بر ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌دهیم چه حکمی دارد؟

 

مقام معظم رهبری (دام‌ظله):

مقام شامخ و منزلت رفیع و عصمت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) در جهان اسلام مخصوصاً نزد طائفه امامیّه مبرهن و واضح است؛ ولی درعین‌حال اضافه‌کردن شهادت به آن بر فصول اذان و اقامه به ملاحظه تبعاتی که دارد جایز نیست؛ هرچند به‌قصد تبرّک باشد.

 

آیت‌الله صافی گلپایگانی (رحمة‌الله):

اذان و اقامه را به همان کیفیتی که در رساله‌ی عملیه آمده، بخواند.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی (رحمةالله):

اذان و اقامه را همان گونه که در توضیح‌المسائل آمده است بگویید و از اضافه‌کردن به آن با هر قصدی که باشد اجتناب کنید.

 

آیت‌الله مکارم شیرازی (دام‌ظله):

شهادت رابعه نه در اذان و اقامه جایز است و نه در نماز، و موجب بطلان نماز می‌گردد و علاوه بر عدم مشروعیّت، زیان‌های فراوانی برای عالم تشیّع دارد. ابراز علاقه به آن بزرگوار راه‌های بسیار بهتری دارد.

 

دریافت فایل با کیفیت تصاویر:

تصویر ۱

منابع:

(۱) استفتاء از مقام معظم رهبری، سؤالات شماره: ۱۳۰۷۱۸۴ و ۱۱۵۰۱۷۹ و ۱۳۱۸۴۵۲ / سایت رسمی آیت‌الله مکارم شیرازی، بخش استفتائات، فصل اذان و اقامه، نحوه خواندن اذان و اقامه / استفتائات جدید، ج ۳، ص ۷۸، با استفاده از س ۲۲۳ / احکام ویژه (۶۰۰ مسئله مورد نیاز)، ص ۱۴۹، م ۵۵۱ / بخشی از مسائل کثیرالابتلاء، ویژه نمایندگان آیت‌الله مکارم شیرازی، ص ۵، م ۲۵ / مؤسسه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهراء (سلام‌الله‌علیها)، قم، مجموعه احکام ۱۶، قسمت احکام متفرقه، بخش احکام عبادی، ص ۱۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا