انسجام ملیربیع الاولسیاسیفرهنگی و اجتماعیماه های قمریمناسبات مذهبیمناسبت هاوحدت اسلامی

“وحدت” از دیدگاه علما و مراجع عظام تقلید

مرحوم امام خمینی (رحمة الله علیه):

ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمان‌ها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که می‌خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلاً در کار نیست، ما همه با هم برادریم. در جای دیگر فرمودند: دعوت به اسلام، اصلش دعوت به وحدت است. اینهایی که می‌خواهند بین اهل‌سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند نه سنی هستند نه شیعه اینها اصلاً به اسلام کار ندارند.

 

مقام معظم رهبری (حفظه‌الله تعالی):

این‌جور نباشد که کسی از یک گوشه‌ای خیال کند دارد از شیعه دفاع می‌کند و تصور کند دفاع از شیعه به این است که بتواند آتش دشمنی ضد شیعه و غیرشیعه را برانگیزد. این دفاع از شیعه نیست؛ این دفاع از ولایت نیست. اگر باطنش را بخواهید، این دفاع از آمریکاست؛ این دفاع از صهیونیست‌هاست.

به آن شیعه‌ای هم که از روی نادانی و غفلت، یا گاهی از روی غرض – این را هم سراغ داریم و افرادی را هم از بین شیعیان می‌شناسیم که فقط مسئله‌شان مسئله‌ی نادانی نیست، بلکه مأموریت دارند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند – به مقدسات اهل‌سنت اهانت می‌کند، عرض می‌کنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی است و خلاف قانونی است.

در جای دیگر فرمودند:

این عواملی که اختلاف‌افکنی می‌کنند، نه شیعه‌اند، نه سنی؛ نه به شیعه علاقه دارند، نه به تسنن؛ نه مقدسات شیعه را قبول دارند، نه مقدسات سنی را.

شایان‌ذکر است، اتحاد مسلمین، به معنای انصراف مسلمین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی خودشان نیست.

 

علّامه امینی (رحمة الله علیه):

شیعه هرگز اخوت اسلامی را که در قرآن و سنت بدان تصریح شده محدود به جهان تشیّع نکرده است و در این جهت فرقی میان شیعه و سنی قائل نشده است.

خواندن  ۹ ربیع و مراسم عیدالزهراء و لعن و سب دشمنان و... مطابق با فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی

 

علّامه عسگری (رحمة الله علیه):

… ما در میان خود خوارج هم داریم …

 

آیت‌الله‌العظمی بهجت (رحمة الله علیه):

کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد، مسلمان نیست.

 

آیت‌الله‌العظمی سیستانی (حفظه‌الله تعالی):

ایجاد تفرقه حتی به‌اندازه یک کلمه یا نصف کلمه جایز نیست.

در جای دیگر فرمودند:

نگویید اهل تسنن برادر ما هستند، بلکه بگویید نفس و جان ما هستند.

 

آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه‌الله تعالی):

ما یکسری مشترکاتی داریم که این مشترکات باید محفوظ باشد و قدر آن هم دانسته شود. امیدواریم که این مشترکات بیشتر شده و آنچه که صلاح دین و دنیا همه ماست زودتر فراهم شود و اختلاف نباشد. یکی از مسائل مشترک بین شیعه و سنی، قبول‌داشتن اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است، یعنی هر دو گروه، پیامبر، امیرالمؤمنین، امام حسن و امام حسین (علیهم‌السلام) را قبول دارند و می‌توانند در سایه رهنمودهای آنان به سعادت برسند. ما می‌توانیم در مقابل کفار کنار هم باشیم. جای تأسف است که می‌بینیم جریاناتی این فاصله را زیاد می‌کنند.

 

آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی (حفظه الله تعالی):

منزوی کردن شیعه و کم‌رنگ ساختن فضائل اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نقشه امروز وهّابیت است.

 

آیت‌الله العظمی وحید خراسانی (حفظه‌الله تعالی):

اوّلاً لعن علنی ممنوع است، واقعاً دستورات دین بر همین امر تأکید دارند، ثانیاً در روایات معتبره آمده است: صلّوا فی مساجد هم علاوه بر این، عیادت کنید مرضای آنها را، تشییع کنید جنازه‌های آنها را.

در جای دیگر در پاسخ سؤالی پیرامون لعن علنی فرمودند:

لعن علنی ابداً؛ لعن علنی ابداً.

 

 

منابع:

صحیفه امام، ج۶، ص ۱۳۳ / همان،ج۱۵، ص ۴۸۲ / همان، ج۱۴، ص ۳۸۱ / الغدیر،ج۳، ص ۲۶۸ / استفتاء از مراجع معظم تقلید / سایت رسمی مراجع معظم تقلید / سخنرانی مقام معظم رهبری، به ترتیب در ۱۳۸۷/۹/۲۷ و ۱۳۸۸/۲/۲۲ و ۱۳۸۵/۱۰/۲۵ و ۱۳۶۸/۷/۲۴ / سایت رسمی آیت‌الله سیستانی، (قسمت زبان عربی) / قسمتی از پاسخ آیت‌الله وحید خراسانی به سؤال شیعیان در مناطق سنی‌نشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا